Optymalizacja związana jest z działania on page. Strona, która chcemy wypromować, powinna podlegać wszystkim zasadom, jakie przyjmowane są przez wyszukiwarki internetowe takie jak Google czy Yahoo. Przede wszystkim powinniśmy w tym momencie zwrócić uwagę na nazwę domeny (domeny ze słowem kluczowym w nazwie są wyżej promowane), tytuł strony (najlepiej ze słowami kluczowymi), a także na opis. Wszystkie te 3 czynniki mają bardzo istotny wpływ na ogólny proces pozycjonowania, wbrew temu, co możemy przeczytać na popularnych forach internetowych o tematyce Seo. Kolejnym istotnym czynnikiem, jaki musimy wziąć pod uwagę jest treść zawarta na stronie. Ważne, aby nasz content nie tylko zainteresował przyszłego czytelnika, ale był wypełniony słowami kluczowymi (najlepiej w znacznikach <strong> <h>). Dobrze, jeśli nasza strona linkuje do dobrych stron z wysokim wskaźnikiem PR, takich jak np. Wikipedia. Dzięki temu możemy uzyskać przepływ mocy, linki nie będą jedynie do nas wpływać, ale również wychodzić z naszej witryny. Zyskamy dzieki temu sporo w oczach Google. Często pisanie tekstów na strony zleca się copywriterom, którzy za niewielką opłatą napiszą dobry content.
Po działaniach optymalizacyjnych, możemy zgłosić naszą witrynę do popularnych wyszukiwarek. Dobrze zrobić sitemape i przesłać do google, co znacznie przyspieszy proces indeksacji. Warto równiez przepingować witrynę. Następnie czas zabrać się za proces budowania odnośników do naszej witryny. Ja na początku tworzę profile w social media, gdzie zostawiam linka do strony. Posiada on co prawda parametr nofollow, ale znakomicie podnosi nam Trust Rank domeny, co ma niebagatelny wpływ na dalszy proces pozycjonowania. Kolejnym krokiem jest katalogowanie i preclowanie, które znowu, wbrew temu, co możemy przeczytać, przynosi znamienite efekty. Ważnym czynnikiem jest, abyśmy różnicowali anchor texty. Pamietajmy również o tym, że trzeba linkować nie tylko do strony głównej, ale również podstron. Po wykonaniu tych działań nasza strona powinna zajmować już określoną pozycję.