Standaryzacja to walka buldogów pod dywanem. Każdy chce, żeby to jego standard dominował, wszyscy udają, że zależy im na wypracowaniu kompromisu.
Standaryzacja daleko posunięta
Niezależnie od tego, czy chodzi o palety euro czy o te w innych systemach, ich standaryzacja jest posunięta niezwykle daleko. W przypadku Europy normy są ściśle określone i regulują rozmiary palet, ich zastosowanie oraz sposób wymiany. Dzięki tym regulacjom transport odbywa się nawet dziesięciokrotnie szybciej.
Palety euro nie są wyjątkiem. Także na innych kontynentach opracowywane są jednolite standardy. Swoje zasady mają Amerykanie, osobny system wypracowali Australijczycy. A także organizacje międzynarodowe. Najważniejsze są te wdrażane przez Międzynarodową Organizację Standaryzacji, znaną jako ISO.
16 mm różnicy
I tu pojawia się problem. ISO określa rozmiary sześciu różnych typów palet. Każdy można przypisać do innego kontynentu. I tak palety euro o rozmiarach 1000 na 1200 mm stosowane są w Europie i Azji. A palety szersze o 19 i dłuższe o 16 mm wykorzystywane są w Stanach Zjednoczonych. Inne rozmiary mają także palety australijskie i europejskie, przeznaczone do przewozu mniejszych produktów (bo pasują do większości drzwi).
Słowem – mimo starań na rzecz ustanowienia wspólnych standardów, ciągle jeszcze, w ujęciu globalnym, występują spore różnice. Co ważne, właśnie palety euro zostały najszybciej dostosowane do wymagań globalizacji. Kiedy okazało się, że ich rozmiary nie są zgodne z ISO, wprowadzono dodatkowy standard, tak aby spełniać wymogi organizacji międzynarodowej.
Palety euro – ciągle więcej
Należy przy tym zaznaczyć, że europalety ciągle jeszcze dalekie są od zejścia ze sceny. Przeciwnie, w użyciu właśnie ich jest najwięcej. Na całym świecie krąży ponad pół miliarda palet spełniających normy europejskie. Są wykorzystywane także w Chinach, dla których Europa jest najważniejszym partnerem handlowym.
Dzieje się tak także dlatego, że europejskie palety zostały przystosowane do wymagań międzynarodowych. W swojej podstawowej wersji są zgodne z normami ISO, a więc dają możliwość zastosowania także poza Europą.
Ustalenia europejskie, ustalenia światowe
W tym momencie dochodzimy do najważniejszej kwestii związanej z postawionym w tytule pytanie. Otóż palety euro przetrwają, ponieważ dostosowały się do norm światowych. Będą mieć nieco inne rozmiary, jednak w gruncie rzeczy to właśnie pomysł standaryzacji rodem z europejskich kolei dominuje dzisiaj w myśleniu o logistyce.
Zarządzający innymi organizacjami skupiającymi regulatorów rynku palet będą musieli się dostosować, albo zostaną skazani na wegetację na obrzeżach światowego handlu. Słowem, staną przed wyborem: join or die.