0
głosów
- +

Silniki 16v

Autor:

Aktualizacja: 06.02.2012


Kategoria: Motoryzacja / Serwis samochodowy


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1431 razy czytane
  • 7 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Chyba każdy kto ma jakikolwiek kontakt z motoryzacją, kupował samochód, doradzał w trakcie kupienia samochodu znajomemu lub też zdarzała mu się lektura czasopism motoryzacyjnych lub oglądanie programów motoryzacyjnych spotkał się z silnikami 16V. Dlaczego właśnie takie silniki są cenione przez wielu?


Silnik 16v to silnik posiadający cztery cylindry ułożone rzędowo (jeden za drugim) i każdy cylinder posiada cztery zawory. Obecnie produkowane silniki czterocylindrowe posiadają doskonałe wyważenie i bardzo wysoką kulturę pracy. Nawet takie koncerny jak BMW odchodzą od stosowania w swoich samochodach silników 6-cio cylindrowych zastępując coraz to mocniejsze wersje samochodów silnikami 4-ro cylindrowym. Nic dziwnego: w praktyce łagodność pracy nowoczesnego silnika R4 (czyli cztery cylindry w rzędzie) nie odbiega od starszych silników R6. Inny jest oczywiście dźwięk silnika, ale o jakim dźwięku tu mówić skoro w nowoczesnych samochodach silnik na postoju powinien być niesłyszalny a podczas jazdy nawet podczas przyśpieszania w środku kabiny również nie powinien dawać o sobie znać.

Dlaczego akurat czterocylindrowe 16v?

Cztery cylindry potrafią dziś spokojnie wytworzyć nawet ponad 200 KM (jak w przypadku nowego BMW 328i o mocy 245 KM), taka moc wystarczy spokojnie w samochodzie każdej wielkości, oczywiście oprócz flagowych limuzyn. W małych samochodach miejskich niektórzy producenci eksperymentują nad stosowaniem silników 3 cylindrowych z 12 zaworami (12v) takie silniki mają jednak znacznie gorszą kulturę pracy a często trzy cylindry to jednak zbyt mało nawet do niewielkich samochodów, które jednak z modelu na model są coraz większe. Można również zrobić skomplikowany, mocny turbodoładowany silnik 3 cylindrowy lecz jego koszta produkcji będą wyższe niż silnika 16v, jaki jest więc sens? Nie ma żadnego, dlatego silnik szesnastozaworowy pozostaje idealnym rozwiązaniem dla większości samochodów.

O idealności szesnastozaworowej rzędowej czwórki może świadczyć również fakt że większość aut luksusowych posiada... dwa takie silniki w postaci V8, czyli dwa złączone silniki 16v rozstawione ze sobą o kąt zazwyczaj 60 stopni. Przyjmując taki argument możemy śmiało powiedzieć że szesnastozaworówki rządzą dziś światem i wszystko wskazuje na to że szybko się to nie zmieni.

Lista Tagów: silnik 16v, 16v, 16 zaworów, 12v

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij