Może zacznę od tego, że warto budowę domu podzielić na etapy. Pierwszy etap, to wybór lokalizacji i kupno działki. Drugi ten dla mnie najgorszy, to wszystkie formalności, które trzeba załatwić.
Na początku trzeba wybrać się do Urzędu Gminy, w której zamierzamy się budować sprawdzić, czy przygotowany jest aktualny plan zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli tak, to wystarczy udać się w Urzędzie Gminy do wydziału Architektury i złożyć wniosek o aktualny wypis z planu zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli Gmina, jednak nie posiada takiego Planu, to, wtedy w tym samym dziale Architektury należy złożyć wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Musisz, jednak posiadać już wybrany projekt domu.. Następnym krokiem jest wykonanie aktualnej mapy sytuacyjno-wysokościowej, przeznaczonej do celów projektowych (w skali 1:500) no i warunki techniczne dostawy mediów:
- wody i odbioru ścieków (zakład wodociągów i kanalizacji),
- energii elektrycznej (zakład energetyczny),
- gazu (zakład gazowniczy).
My mamy piec na paliwo stałe i oczyszczalnie przydomową:-)
Znowu W Urzędzie Gminy w wydziale Geodezji i Ewidencji Gruntów, trzeba uzyskać wyciąg z mapy ewidencyjnej gruntów – zazwyczaj jest to mapa w skali 1:1000.
Pozwolenie na budowę wydaje starosta. Na 7 dni przed rozpoczęciem budowy inwestor powinien powiadomić starostę o przystąpieniu do budowy wysyłając mu wniosek informujący o rozpoczęciu budowy.
Normalnie Pozwolenie ważne jest 2 lata po tym terminie niestety wszystkie formalności trzeba załatwiać od nowa. Słyszałam jednak, że wydłużony został czas do 3 lat, ale należy, jednak się upewnić w Urzędzie Gminy lub w starostwie.
To wszystko było dla mnie tak bardzo skomplikowane i w dodatku z mężem przebywamy za granicą, więc mieliśmy również ograniczone możliwości czasowe, postanowiliśmy, więc poprosić kogoś, aby za Nas załatwił te wszystkie formalności i uzyskał dla Nas pozwolenie na budowę. To wszystko trwało dość długo, bo ok. 8-10 miesięcy, ale wiele zależny od urzędów.
W każdym razie zapłaciliśmy 500 zł pracowni projektowej i jedyne co musieliśmy zrobić, to podpisać pełnomocnictwa i dokumenty dla energetyki i wodociągów. To wszystko przez Internet. Pracownia załatwiła za Nas dosłownie wszystkie dokumenty w tym oczywiście projekt w 4 egzemplarzach, projekty energetyczne, dla wodociągów itp. Budowa rozpoczęła się bez Naszej obecności, a My przyjechaliśmy praktycznie, kiedy domek już stał :-), dlatego istotny jest fakt ,że można zlecić załatwianie formalności komuś innemu..