Auto, które stoi zamiast jeździć, nie zarabia a koszty generuje każdego dnia.
Dlatego kluczowe znaczenie ma posiadanie zawsze aktualnej informacji o tym, co samochody robią, kiedy i gdzie będą wolne - po to by odpowiednio wcześnie zadbać o dalsze zlecenia tak, aby jedynymi przerwami w ruchu były obowiązkowe przerwy wynikające z przepisów o czasie pracy kierowcy.
Jeżeli do dla Ciebie oczywista oczywistość i tak właśnie działasz możesz sobie pogratulować i nie czytać dalej.
Ale jeżeli zdarza Ci się, że nie zawsze wiesz co auta robią, jeżeli zdarza Ci się, że kierowca po rozładunku dzwoni i zaskakuje Cię pytaniem „Co dalej ?” zapraszam do lektury.
Co się dzieje ze zleceniem, które udało Ci się zdobyć ? Czy wiesz od razu, któremu kierowcy je dasz do realizacji ? Czy dopiero będziesz się zastanawiał, szukając samochodu, który jest lub będzie najbliżej.
Jeżeli operacje te wykonujesz w głowie albo w zeszycie, czas najwyższy rozważyć zakup prawdziwego programu do obsługi transportu.
Podejrzewam, że odpowiesz, że masz już program „transportowy”, bo przecież musisz wystawiać faktury i nie sposób robić tego na piechotę. Problem tkwi w tym, że zlecenie pojawia się w programie dopiero po wykonaniu, gdy trzeba wystawić fakturę a cały proces planowania odbywa się poza komputerem.
Brak programu, który wspomaga planowanie transportów skutecznie blokuje rozwój Twojej firmy. Do informacji, które powinny być dostępne od ręki, musisz dochodzić przez kilka albo kilkanaście minut. Jak je już masz często jest za późno, bo ktoś inny był szybszy i dostał intratne zlecenie. Dodatkowo o tym dokąd auto jedzie wie tylko ten spedytor, który załatwił zlecenie a tak kluczowa informacja powinna być dostępna dla wszystkich.
Szukając nowego programu zwróć koniecznie uwagę na funkcje w obszarze planowania.
Zapytaj dostawcę czy program jest w stanie pokazać:
- co samochody robią w danej chwili ?
- gdzie stoją samochody, które czekają na zlecenia ?
- gdzie i kiedy będą auta dostępne po rozładunku ?
Program powinien móc pokazać te informacje w różnych formach: na mapie, w formie łatwej do sortowania i grupowania listy jak również wydruku.
Co ważne, informacje te muszą być dostępne dla wszystkich spedytorów. Jest to szczególnie istotne jeżeli masz załogę podzieloną według kierunków. Jeżeli dział odpowiedzialny za eksporty wyśle auto do Niemiec czy Francji, pracownik odpowiedzialny za tamte kierunki, powinien się o tym dowiedzieć możliwie najwcześniej, aby mieć jak najwięcej czasu na znalezienie jak najkorzystniejszego zlecenia na powrót czy przerzut. Gdy masz już nóż na gardle musisz brać cokolwiek, żeby tylko auto nie stało. Mając więcej czasu możesz znaleźć zlecenie, na którym firma zarobi. A jak je zdobędziesz i zarejestrujesz w programie, kolega odpowiedzialny za rejon, dokąd auto wysłałeś, też dowie się o tym na tyle wcześnie, żeby znaleźć kolejny ładunek. I tak w kółko :-)
W następnym odcinku napiszę o kolejnej rzeczy, którą warto wziąć pod uwagę szukając programu transportowego.