Wybór systemu CMS nie jest sprawą łatwą. Szczególnie wtedy gdy serwis internetowy, który ma być zarządzany za jego pomocą, będzie zawierał treść wysoce konkurencyjną. Chcąc odnieść sukces w jakiejkolwiek branży należy wybiec myślami w przyszłość i dokładnie sie zastanowić czy nasza strona będzie pozycjonowana. W tej chwili już ciężko sobie wyobrazić by mogło być inaczej (nie biorę pod uwagę rozwiązania typu płatne boxy). System CMS powinien posiadać nie tylko zalety czysto użytkowe, ale również, a może przede wszystkim powinien zapewniać możliwość swobodnego realizowania działań w zakresie SEO.
Poszczególne tematy, które poruszę nie będą podejmowane w kolejności od „najważniejszego do najmniej istotnego”, więc proszę się tym nie sugerować.
Umieszczenie tych znaczników nie jest krytycznym elementem każdej strony www, ale bez wątpienia wpływają pozytywnie na proces pozycjonowania, więc warto je wprowadzać. Najlepszym wyjściem jest umieszczenie tych znaczników, na każdej podstronie witryny i zadbanie o to by były one zróżnicowane. Idealnie byłoby gdyby dla każdej podstrony treść tych tagów była wpisywana indywidualnie. W rzeczywistości jednak (zwłaszcza w bardzo rozbudowanych serwisach) ilość podstron uniemożliwia albo co najmniej bardzo utrudnia wykonanie tego zabiegu. Najlepszym rozwiązaniem dla tego przypadku są systemy CMS, które umożliwiają wpisywanie tych znaczników,ale ponadto zapewniają dziedziczenie opisów. To znaczy kiedy wpisujemy treść tagów dla danej kategorii, wszystkie podstrony znajdujące się w niej otrzymują ten sam opis. Dzięki temu możemy częściowo zróżnicować te znaczniki, zależnie od czasu, którym dysponujemy.
Większość wyszukiwarek (a na pewno te najpopularniejsze) zwraca uwagę słowa zawarte np. w nazwie pliku. Dobrze więc żeby i w nich znalazły się korzystne dla nas słowa kluczowe o ile nazwę pliku możemy zmienić ręcznie to np. symbol linku nie zawsze. Często systemy CMS generują symbol linku automatycznie na podstawie tytułu podstrony. Nawet jeśli robią to automatycznie to istnieją rozwiązania lepsze i gorsze. Rozpatrzmy najprostszy przypadek. Mamy do czynienia ze sklepem internetowym w którym istnieje podstrona „O sklepie”. W symbolu linku nie może pojawić się spacja więc system CMS automatycznie generujący link musi użyć jakiegoś separatora. Najlepiej kiedy jest nim „-” a nie np. „_”. Powód jest prosty „-” jest odczytywana przez roboty indeksujące jako spacja, a „_” jako łącznik. Dlatego w nazwie rozważanej kategorii w pierwszym przypadku wyszukiwarka zobaczy „o sklepie” a w drugim „osklepie”. Ponadto dobrze, żeby Cms gwarantował możliwość nadania podstronie symbolu całkowicie odmiennego od nazwy.
To jest bardzo istotna zaleta systemu CMS. Zasada jest prosta – im mniej kodu źródłowego tym lepiej. Wpływa to na szybkość indeksowania podstron, co ma nie małe znaczenie dla SEO. Jeśli system zarządzania treścią buduje stronę na ramkach to osobiście radzę od razu z niego zrezygnować.
Bardzo istotne. Słowa kluczowe w nich zawarte mają bardzo duże znaczenie i bardzo wymierne korzyści przynosi umieszczanie np. tytułu podstron w tych znacznikach. Dobrze jednak jeśli Cms umożliwia nam stosowanie tych znaczników w wybranych przez siebie miejscach. Zdecydowanie niekorzystne jest formatowanie za ich pomocą wszelkich elementów graficznych. Pamiętać również należ o nie przesadzaniu z ich ilością.
To dość szeroki temat. Poruszę tutaj tylko dwie kwestie. Wysoce wskazane jest umieszczenie linku do strony głównej, na każdej podstronie serwisu. Zapewnia to jego spójność i poprawia nawigację (nie tylko dla użytkowników). Drugi nieodzowny element każdego serwisu bez względu na jego wielkość to mapa serwisu. Jest ona swego rodzaju punktem wyjściowym. Jest to struktura serwisu, która w znacznym stopniu ułatwia dotarcie do wszystkich podstron witryny.
Istnieje jeszcze jeden, według mnie najistotniejszy poza treścią serwisu element wpływający na pozycjonowanie i uzależniony od systemu CMS. Mowa o formatowaniu linków. Ten temat poruszę jednak już wkrótce w innym odrębnym artykule poświęcony wyłącznie temu zagadnieniu.