Czym powinny charakteryzować się meble biurowe? Wytycznych może być wiele. Dobrze jednak trzymać się przy ich wyborze kilku najbardziej podstawowych. Niniejszy artykuł porusza właśnie ten temat.

Data dodania: 2010-08-20

Wyświetleń: 2607

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Trzy podstawowe grupy cech, które powinny charakteryzować dobrze dobrane meble biurowe to ergonomia, estetyka i cena. Każda z grup zawiera w sobie elementy, które wpływają na ogólną ocenę zestawu biurowego, każda też ma swoją wagę. Ważne, żeby pamiętać, że każda jest istotna z punktu widzenia komfortu pracy i wydajności ludzi.

Do cech związanych z ergonomią zaliczyć można przede wszystkim te elementy, które wpływają na pozycję zajmowaną przy biurku czy dostęp do ważnych dokumentów. Innymi słowy, należy pamiętać o tym, że pracownik spędza przy biurku większą część czasu poświęcanego na wykonywanie obowiązków służbowych stąd zajmowana przez niego pozycja musi odpowiadać wytycznym specjalistów od ergonomii. Biurko nie może być więc ani za niskie ani za wysokie w porównaniu z krzesłem lub fotelem. Powinno mieć możliwość regulacji, ponieważ pracownicy są różnego wzrostu, mają też ręce różnej długości. Budowa ciała wpływa na to, czy dane meble biurowe postrzegane są jako ergonomiczne, czy nie. Co więcej, także krzesło powinno być regulowane. Musi też być odpowiednio twarde. Zbyt miękkie sprawi, że pracownik będzie po upływie kilku godzin odczuwał ból kręgosłupa, jednak za twarde sprawi, że będzie mu niewygodnie w inne części ciała. Spośród innych kwestii wpływających na ergonomię takiego produktu, jakim są meble biurowe, warto wspomnieć o wzmiankowanym na początku dostępie do ważnych dokumentów. Meble powinny mieć miejsce na ustawienie półek, ewentualnie zamykaną na klucz szafkę, w której można by przechowywać cenniejsze rzeczy.

Często wydaje się, że estetyka nie ma większego wpływu na wydajność pracy. To błąd. Sposób wystroju pomieszczenia może w bardzo dużym stopniu oddziaływać na postrzeganie rzeczywistości przez pracowników. Przykład? Załóżmy, że szef zdecydował się na kupno wymyślnych mebli w ostrych kolorach. Księgowość siedzi w pokoju czerwonym, marketing – seledynowym, a dział sprzedaży w purpurowym. W takich warunkach oczywiście trudno mówić o jakimkolwiek skupieniu. Podobnie może się stać wtedy, kiedy meble będą zbyt rozbudowane w stosunku do potrzeb. Duża ilość ozdobników, dodatków czy bibelotów sprawdza się w pokoju cioci, ale nie w biurze. Estetyka biura powinna być stonowana, schludna i maksymalnie podporządkowana efektywności.

Na koniec rzecz o pieniądzach. Teoretycznie można wstawić do biura meble jakiegokolwiek rodzaju, najlepiej najtańsze. W praktyce oznacza to jednak, że pracownicy zmuszeni będą pracować w warunkach uniemożliwiających skupienie na wykonywanych zadaniach. Oszczędzanie na meblach doprowadzi do spadku wydajności i w efekcie inwestycja okaże się znacznie bardziej kosztowna. Z drugiej strony nie można przesadzać. Za drogie meble biurowe to rozrzutność, która nie przynosi efektów. Najważniejsze jest w tej sytuacji znalezienie złotego środka. Umożliwi to maksymalne wykorzystanie potencjału zarówno kapitału jak i pracy.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena