Zasady
Każda gra składa się 13 kolejek. Gracze wykonują do 3 rzutów kośćmi w trakcie jednej kolejki. Każdy gracz ma do dyspozycji 5 kostek. W pierwszej kolejce wykonujemy rzut wszystkimi kości. W kolejnych (nieobowiązkowych) możemy zatrzymywać kości, których wynik uznamy za korzystny i rzucać pozostałymi. Po zakończeniu kolejki każdy z graczy musi wpisać wynik do wybranej kategorii z tabeli.
Punkty
Do liczenia punktów robimy tabele składającą się dwóch części:
1. Góra tabeli
Jedynki
Dwójki
Trójki
Czwórki
Piątki
Szóstki
Premia
Suma
2. Dół tabeli
Trzy jednakowe
Cztery jednakowe
Full
Mały strit
Duży strit
Generał
Szansa
Suma
Razem
Co dalej?
Zliczanie punktów z górnej tabeli wygląda następująco. Załóżmy, że w pierwszym rzucie wypadły Ci: 2,2,2,5,6.
W takiej sytuacji możesz zaliczyć ten rzut jako „trójki”, skoro wypadły trzy wpisujesz do tabeli ich sumę czyli 6. Ten sam rzut możesz zaliczyć jako „szóstkę” i wpisać do tabeli liczbę 6 bo masz tylko jedną szóstkę.
Możesz tez wykonać drugi rzut np. zatrzymując trzy dwójki i rzucać tylko 5 i 6. Może się też zdarzyć sytuacja, że to co wyrzucisz nie będzie nigdzie pasowało bo np. większość kategorii tabeli będzie już zajętych. Wtedy możesz wyrzuconą sumę oczek wpisać gdziekolwiek ale zawsze będzie się liczyć jak „0”
Do rubryki „premia” wpisujesz sobie 35 punktów gdy suma Twoich punktów w górnej tabeli wyniesie 63 lub więcej.
Dół tabeli
Trzy i cztery jednakowe:
Jeżeli w wyrzuconych kościach wyjdzie Ci układ 3 lub 4 takich samych oczek np. 2,2,2,4,5 wtedy uzupełniasz odpowiednia kategorię suma wszystkich wyrzuconych w tej kolejce oczek. W tym wypadku do kategorii „trzy jednakowe” wpisujesz 15 punktów.
Pamiętaj, że za każdym razem możesz wybrać czy zatrzymujesz jakieś kości i rzucasz pozostałymi czy np. rzucasz raz jeszcze wszystkimi. Jeśli w pierwszym rzucie wypadnie Ci jakiś układ to nie znaczy, że musisz go wybrać. Możesz ryzykować by uzyskać więcej punktów. Nie ma rówież znaczenia kolejność zapełniania tabel.
Full
Za każdego fulla otrzymujemy 25 punktów. Oznacza to, że oczka liczymy tak jak karty w pokerze. Musisz wyrzucić 3 jednakowe i dwa jednakowe oczka np. 2,2,3,3,3.
Strit
Strit oznacza kolejno ułożone liczby oczek. Do małego strita wystarczają 4 kolejne cyfry np. 2,3,4,5 i 2. Mały strit równa się 30 punktów.
Duży strit to pięć kolejno wyrzuconych oczek 2,3,4,5,6. Wtedy dopisujesz sobie 40 punktów.
Generał
Wart jest 50 punktów, by je zdobyć musisz wyrzucić 5 jednakowych oczek.
Wczesne wyrzucenie generała jest bardzo korzystne:
Jeśli wyrzuciłeś generała dwa razy i więcej to za każdym razem możesz go użyć jako dżokera. Uzyskujesz go gdy np. wyrzuciłeś generała składającego się z samych „5”, a w górnej części tabeli masz już wpisane punkty za „5”. Wtedy możesz wybrać sobie jedną z dolnych kategorii tabeli i uzupełnić ją (tak jak byś ją wyrzucił) np. dużego strita + 40 punktów.
Jeśli wszystkie dolne kategorią tabeli są już zajęte wtedy dopisujesz dżokera do górnych za 0 punktów.
Ponad to każdy kolejny wyrzucony generał oznacza plus 100 punktów. Pod warunkiem, że wcześniejszego generała wpisałeś do jego kategorii.
Szansa
Nie zależnie od kombinacji wpisujesz sumę wyrzuconych oczek. Z szansy korzysta się najczęściej wtedy gdy układ nie pasuje mam do rządnej z pozostałych kategorii.
Game over
Po 13 kolejkach kończymy grę. Wygrywa gracz, który otrzymał największą liczbę punktów z obu części tabeli. Choć na pierwszy rzut oka gra może się wydawać skomplikowana to w rzeczywistości „załapiesz” ją w przeciągu 2 pierwszych partii.