Marketing usług turystycznych o którym pisałem tu to między innymi szereg działań związanych z pozycjonowaniem strony internetowej. Analiza wielu stron www biur podróży pozwala na stwierdzenie, że obszar SEO/SEM jest traktowany po macoszemu, a do najważniejszych narzędzi przy promocji usług zalicza się kampanie Adwords.
Myśląc o pozycjonowaniu witryn internetowych należy wyjść od kwestii związanych z ich optymalizacją. Często zdarza się, że zamawiając nową stronę www otrzymujemy serwis, który na pierwszy rzut oka jest wzorcowy i zgodny z naszymi oczekiwaniami (webdesignerzy gloryfikują prawidłowe kodowanie stron i walidację) a pozycjonowanie nastręcza wiele trudności (przykładem mogą być strony w pełni wykonane w technice flash). Bywa, że przy analizie strony internetowej jej właściciel dowiaduje się, że wydał mnóstwo pieniędzy na coś, co należy poprawić (zoptymalizować) pod kątem wyszukiwarek. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji uważam, że dobrym wyjściem będzie zatrudnienie webdesignera, który podejmie się współpracy z pozycjonerem lub wybranie takiej oferty, gdzie obie te usługi otrzymamy w pakiecie.
Jak pozycjonować strony biur podróży ? Z moich obserwacji wynika, że podstawowym grzechem przy pozycjonowaniu jest nacisk na zdobycie wysokich pozycji na najbardziej popularne frazy (dla przykładu: " biuro podróży " , "wycieczki Egipt" , "narty", "Francja" czy inne podobne przykłady).Nacisk ten należy traktować w kategoriach prestiżowych, nie merytorycznych, gdyż samo dotarcie na szczyt wyników wyszukiwania (czyli do TOP 5) wymaga znacznego czasu oraz dużych środków finansowych. O wiele lepiej (czytaj: efektywniej) rzecz się ma z frazami znacznie mniej popularnymi. Kłania się tu nam koncepcja "długiego ogona" (ang. long tail) - szerokie pozycjonowanie na mniej znaczące frazy może przynieść porównywalny dochód w stosunku do drogiego pozycjonowania na topowe frazy. Koncepcja ta winna być szczególnie przydatna w przypadku lokalnych biur podróży lub też b iur zajmujących się sprzedażą niemasowego produktu turystycznego. Dodatkową zaletą jest to, że koszt pozycjonowania long tail zazwyczaj jest dużo niższy niż koszt pozycjonowania fraz ogólnych, a i uzyskana konwersja jest bardziej czytelna - otzrymujemy mniej przypadkowych wejść na stronę.
Innymi ważnymi sposobami pozycjonowania stron internetowych biur podróży będą blogi, fora internetowe, społeczności internetowe oraz katalogi i zakup linków. Wszystkie te kanały stanowić mogą istotny element SEM, przy czym wg mnie najlepszą możliwość przy pozycjonowaniu dają blogi. Aktywność na forach czy na stronach społeczności internetowych może przyczynić się do chwilowego zwiększenia zainteresowania naszym produktem, natomiast poprzez katalogi czy linki możemy uzyskać tylko zwiększenie ilości backlinków (w sieci jest wiele kiepskich katalogów, a zakup linków obarczony jest dużym ryzykiem).