Rozważmy następujące studium przypadku.
Zleceniodawca: Polityk Jan Kowalski
Wykonawca: Agencja Public Relations
Cel: Zwiększenie popularności
Taktyka: Wysyłka listów do różnych gazet, z różnymi podpisami, wyrażające pozytywne opinie różnych osób na temat Jana Kowalskiego i jego chwalebnych dokonań.
Skutek: Stworzenie wrażenia ogólnej społecznej akceptacji Jana Kowalskiego, wykreowane wrażenie iż jest doceniany przez wielu ludzi i ma wiele dokonań.
Mało uczciwa technika PR-owa, opierająca się na swoistym oszustwie. Warto mieć świadomość, że jest skuteczna i często stosowana.
Jak to może wyglądać w firmie internetowej?
Powędruj po sklepach internetowych. Zobaczysz multum sztucznych opinii.
Poczytaj blogi. Niektóre to sztuczne twory, służące kreacji opinii publicznej.
Jeśli Twoja firma sprzedaje coś przez internet, to wynajęcie speca, który zrobi Ci reklamę na forach, podpisując się za każdym razem inaczej, to też będzie astroturfing.