Gospodarka Chin jest dziś 2 największą gospodarką na świecie. Na przełomie wieków wyprzedziła Japonię i do połowy XXI wieku może prześcignąć USA. O ile towary amerykańskie i japońskie kojarzą się z wysoką jakością i nowoczesnością, to towary z Chin dopiero muszą zapracować na swoją renomę. Do niedawna uważano, że Chińczycy są zdolni jedynie do podrabiania uznanych marek. Za tradycyjne towary z Chin uważano mało przetworzone tekstylia oraz rękodzieła z porcelany, laki czy nefrytu.
Dziś produkcja przemysłowa Chin jest kotwicą gospodarki światowej, opierającą się fali recesji i inflacji. Towary z Chin - stanowiące prawie 20% eksportu - trafiają bezpośrednio na wymagający rynek amerykański, a niemal 10% eksportu na rynek japoński. Dzisiaj cechą charakterystyczną eksportu Chin jest zmieniajaca się struktura towarów wywożonych - maszyny i sprzęt już przeważają nad odzieżą i tekstyliami. Wzrost produkcji w Państwie Środka przekracza corocznie 10%, centralnie kontrolowana gospodarka nie zna strajków taniej siły roboczej, a polityka inwestycyjna przyciąga światowy kapitał i nowoczesne technologie.
Etos pracy Chińczyków dla własnego kraju sprzyja poprawie jakości coraz bardziej zaawansowanych technicznie towarów z Chin. Światowa Organizacja Handlu - powołana do życia w 1995 - wykazuje systematyczny wzrost udziału handlu zagranicznego Chin w gospodarce światowej. Wydaje się, że minął już najlepszy okres dla sławnych „azjatyckich tygrysów" z lat 70. i 80. ubiegłego wieku czyli Korei Południowej, Tajwanu, Singapuru i Hongkongu. Ten ostatni przejęły Chiny i same zdystansowały we wzroście gospodarczym mniejszych sąsiadów. Musimy jednak pamiętać, że - pomimo wielu zabiegów politycznych - Rosja w dalszym ciągu pozostaje poza WTO.
Chińczycy niedawno pokazali, że są w stanie zorganizować imprezy na światowym poziomie z zadowalającym wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Mimo pewnych potknięć natury organizacyjnej Letnie Igrzyska Olimpijskie w Pekinie w 2008 zakończyły się sukcesem promocyjnym Chin i dowiodły potencjalnych możliwości najludniejszego kraju świata. W XXI wieku najwyższy czas zrewidować nasze stereotypowe myślenie, że towary z Chin są tanimi produktami niskiej jakości, konkurującymi na rynkach światowych li tylko ceną i dowolnie dużą podażą. W takim przypadku bowiem może mieć zastosowanie chińskie przysłowie, że jeżeli nie przyznajesz się do błędu, to popełniasz błąd drugi.