Czy często zmieniasz pracę? Czy permanentnie próbujesz czegoś nowego? Czy cieszysz się na samą myśl zmiany?
Jeśli na wszystkie pytania odpowiedziałeś twierdząco to być może jesteś zmianoholikiem. Oznacza to, że przynależysz do tych, którzy wciąż poszukują czegoś nowego, zmieniają swoje życie, szybko nudzi im się to, co mają i pragną odmiany. Dotyczy to zarówno spraw poważnych, jak i drobiazgów.
Samo pojęcie „zmianoholizmu” nadaj jest swoistym neologizmem i nie występuje w słowniku pojęć, czy na liście uzależnień. Powszechnie zmianoholizm rozumiany jest jako potrzeba zmian a jej objawami jest swoista fascynacja zmianą.
„Jestem zmianoholikiem” mówi Seth Godin, amerykański guru marketingu, autor książki „Fioletowa Krowa. Zmień się i bądź rozpoznawalny”. „Jeśli świat wokół mnie się nie zmienia zaczynam się nudzić a moja wydajność spada”- pisze Seth. Wspomina też o pewnego rodzaju paradoksie, którego doświadczają zmianoholicy - kochają zmiany i jednocześnie nienawidzą zmian!
Większość z nas wie, że zmiany to wyzwania i szanse. Zmiany potrafią jednak być trudne i często są źródłem stresu. Zmiany, które przełamują rutynę dnia codziennego i po których wystąpieniu coś istotnego w naszym życiu ulega zmianie, mogą przybrać postać zdarzeń krytycznych. Psychologowie amerykańscy, Thomas Holmes i Richard Rahe stworzyli listę takich zdarzeń i określili dla nich skalę pomiaru w tzw. jednostkach zmian życiowych. Przykładowo zmiana pracy to 39 jednostek a zwolnienie z pracy 47. Skala Holmesa - Rahe’a jest jednym z narzędzi diagnostycznych dotyczących zmian i głównie odnosi wielkość zmian do poziomu stresu powstałego z ich powodu. Pamiętajmy że, zmiany wywołują stany emocjonalne i w dużej mierze bardzo ważne jest, jak je postrzegamy - czy jako szanse, czy jako zagrożenie.
Dla zmianoholików - czyli tych, którzy najczęściej postrzegają zmiany jako szanse - nadchodzą dobre czasy. W przyszłości nie będzie dożywotnich miejsc pracy, a dynamika i turbulentność codziennych zjawisk nie spowolni. Bardzo ważna będzie elastyczność i mobilność zawodowa oraz pozytywna postawa wobec zmian.
Świat biznesu wie o tym i dlatego dość często i dużo mówi o zarządzaniu zmianą. Tam najszybciej odnajdują swoje miejsce Ci, których fascynują zmiany. Przykładowe profesje dla nich to liderzy, ambasadorzy i agenci zmiany.
Są oni odpowiedzialni za poszczególne inicjatywy zmian, albo cały program zmian w organizacji. W praktyce niejedno wdrożenie systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie firmą wymaga zatrudnienia agenta zmian, osoby odpowiedzialnej za komunikację i angażowanie pracowników w zmiany poprzez informowanie o zmianach, ich przyczynach i możliwych konsekwencjach (korzyściach i zagrożeniach).
Przeprowadzanie firmy przez zmianę wymaga szerokiego wachlarza kompetencji. Profil kompetencyjny agenta zmian oprócz wiedzy branżowej zawiera umiejętność adaptacji, elastyczność w działaniu, innowacyjne myślenie i kompetencje związane z komunikacją interpersonalną, czyli umiejętność przekonywania i wywierania wpływu, umiejętność tworzenia i budowania relacji. No i postawa - ta swoista fascynacja zmianą!
Z drugiej strony częste zmiany pracy tzw. Job jumping niestety nie są mile widziane, ani przez rekruterów, ani przez same firmy. Doszukuje się tutaj braku lojalności i zaangażowania. Zmianoholik jest wówczas nazywany skoczkiem (Job jumper lub Job hopper) i raczej nie wzbudza zaufania. Są oczywiście branże, gdzie rotacja pracowników jest duża i nikogo nie dziwi częsta zmiana pracy. Tak będzie w przyszłości w działach sprzedaży, w branży reklamowej, czy informatyce oraz wszędzie tam, gdzie będzie występowało duże zapotrzebowanie na specjalistów. Różnoraka przeszłość nie będzie też przeszkadzała tam, gdzie pracuje się projektowo, ponieważ często zatrudnia się pracowników do konkretnego projektu, a zdobyte wcześniej doświadczenia są cenne. Tak jak w przypadku opisanych powyżej agentów zmian.
Co dalej? czyli drogowskaz zawodowy dla zmianoholików:
1. Zaplanuj strategiczne skoki na rynku pracy - zrób to świadomie, jako ścieżka twojej kariery.
2. Obserwuj zmiany na rynku pracy. Dynamika i zmiany na rynku powinny wspierać twoje skoki.
3. Szukaj firm, które cenią elastyczność i rozwój, jako nadrzędne wartości. Krótko mówiąc szukaj kultury organizacyjnej, której sposób działania i myślenia jest podobny do twojego.
Pamiętaj kim jesteś! Zmianoholikiem, czyli kimś, kogo fascynują zmiany i kto doskonale sobie z nimi radzi. A to całkiem dobry powód do dumy…
Agnieszka Michalska-Rechowicz