Czytasz jakieś forum lub opinię o produkcie w sklepie internetowym i twoje podejrzenia wzbudził internauta zachwalający produkt firmy X Y Z ? Być Może masz właśnie do czynienia z astroturfingiem.

Czytasz jakieś forum lub opinię o produkcie w sklepie internetowym i twoje podejrzenia wzbudził internauta zachwalający produkt firmy X Y Z ? Być Może masz właśnie do czynienia z astroturfingiem.

Termin Astroturfing dość trudno wytłumaczyć, bowiem z języka angielskiego w wolnym tłumaczeniu oznacza to malowaną trawę.

W praktyce, oznacza to jednak zupełnie inne aspekty . Astroturfing jest ukrytym działaniem zazwyczaj właścicieli produktów, które sprzedają, bądź ludzi którzy chcą zwrócić na siebie uwagę "sztuczną opinią publiczną".

Działania określane mianem astroturfingu polegają zwykle na udawaniu przez niewielką grupę ludzi, konsumentów. Udawani konsumenci wystawiają w internecie swoje pochlebne opinie, przypisując je do produktów lub osób którym zależy na popularności. Zdarzały się przypadki prowadzenia całych kampanii marketingowych prowadzonych przez specjalistów od Public Relations począwszy, przez pojedyncze osoby, a skończywszy na zorganizowanych grupach specjalistów, za którymi stało potężne zaplecze finansowe wielkich korporacji albo organizacji pozarządowych.

Cel astroturfingu jest oczywisty – stworzyć jak największe pozytywne wrażenie w oczach prawdziwych przypadkowych interesantów danym produktem lub człowiekiem.

Wystawiamy określony towar na sprzedaż we własnym sklepie internetowym, następnie w systemie komentarzy tego produktu, wpisujemy udawane pochlebne opinie, za każdym razem logując się na kogoś innego tak, aby sprawić wrażenie wielkiego zainteresowania.

Warto mieć świadomość, że niestety takie nieetyczne działania marketingowe, są nadal skuteczne.

Na szczęście w przypadku blogerów, działania takie często były wykrywane przez swoich kolegów "po fachu". Właściciele stron internetowych, Blogerzy, Webmasterzy często podejmowali własne śledztwa, co owocowało zdemaskowaniem takich oszustów. Jak bardzo łatwo się domyśleć - z bardzo negatywnym skutkiem, bowiem zamieszczanie jako zadość uczynienie informacji w internecie o takim oszuście - nie jest niczym przyjemnym. Wtedy zamiast promocji, otrzymujemy coś czego nie jesteśmy w stanie powstrzymać, ani nad tym zapanować - negację naszego portalu, strony czy produktu, poprzez "rozpowiadanie" o całym fakcie na forach internetowych i innych miejscach w internecie.

Jeżeli zatem przejdzie Ci kiedyś przez myśl stosowanie astroturfingu - dobrze się zastanów, co chcesz osiągnąć i jakie to może mieć skutki. Zdecydowanie polecam "czyste" metody własnego marketingu o wiele bardziej skuteczne niż astroturfing.


Polecane lektury:

1. Jak dzięki trzem krokom strategii hipnotycznego marketingu autorstwa Joe Vitale zrobić fortunę online

2. Jak budować i wykorzystywać społeczności internetowe w nowoczesnych działaniach e-marketingowych...
Licencja: Creative Commons