2
głosów
- +

Astroturfing - nieetyczne metody promowania własnego biznesu

Autor:

Aktualizacja: 28.06.2009


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Biznes i eBiznes


Artykuł
  • 2 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 2327 razy czytane
  • 4 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Czytasz jakieś forum lub opinię o produkcie w sklepie internetowym i twoje podejrzenia wzbudził internauta zachwalający produkt firmy X Y Z ? Być Może masz właśnie do czynienia z astroturfingiem.


Czytasz jakieś forum lub opinię o produkcie w sklepie internetowym i twoje podejrzenia wzbudził internauta zachwalający produkt firmy X Y Z ? Być Może masz właśnie do czynienia z astroturfingiem.

Termin Astroturfing dość trudno wytłumaczyć, bowiem z języka angielskiego w wolnym tłumaczeniu oznacza to malowaną trawę.

W praktyce, oznacza to jednak zupełnie inne aspekty . Astroturfing jest ukrytym działaniem zazwyczaj właścicieli produktów, które sprzedają, bądź ludzi którzy chcą zwrócić na siebie uwagę "sztuczną opinią publiczną".

Działania określane mianem astroturfingu polegają zwykle na udawaniu przez niewielką grupę ludzi, konsumentów. Udawani konsumenci wystawiają w internecie swoje pochlebne opinie, przypisując je do produktów lub osób którym zależy na popularności. Zdarzały się przypadki prowadzenia całych kampanii marketingowych prowadzonych przez specjalistów od Public Relations począwszy, przez pojedyncze osoby, a skończywszy na zorganizowanych grupach specjalistów, za którymi stało potężne zaplecze finansowe wielkich korporacji albo organizacji pozarządowych.

Cel astroturfingu jest oczywisty – stworzyć jak największe pozytywne wrażenie w oczach prawdziwych przypadkowych interesantów danym produktem lub człowiekiem.


Wystawiamy określony towar na sprzedaż we własnym sklepie internetowym, następnie w systemie komentarzy tego produktu, wpisujemy udawane pochlebne opinie, za każdym razem logując się na kogoś innego tak, aby sprawić wrażenie wielkiego zainteresowania.

Warto mieć świadomość, że niestety takie nieetyczne działania marketingowe, są nadal skuteczne.

Na szczęście w przypadku blogerów, działania takie często były wykrywane przez swoich kolegów "po fachu". Właściciele stron internetowych, Blogerzy, Webmasterzy często podejmowali własne śledztwa, co owocowało zdemaskowaniem takich oszustów. Jak bardzo łatwo się domyśleć - z bardzo negatywnym skutkiem, bowiem zamieszczanie jako zadość uczynienie informacji w internecie o takim oszuście - nie jest niczym przyjemnym. Wtedy zamiast promocji, otrzymujemy coś czego nie jesteśmy w stanie powstrzymać, ani nad tym zapanować - negację naszego portalu, strony czy produktu, poprzez "rozpowiadanie" o całym fakcie na forach internetowych i innych miejscach w internecie.

Jeżeli zatem przejdzie Ci kiedyś przez myśl stosowanie astroturfingu - dobrze się zastanów, co chcesz osiągnąć i jakie to może mieć skutki. Zdecydowanie polecam "czyste" metody własnego marketingu o wiele bardziej skuteczne niż astroturfing.


Polecane lektury:

1. Jak dzięki trzem krokom strategii hipnotycznego marketingu autorstwa Joe Vitale zrobić fortunę online

2. Jak budować i wykorzystywać społeczności internetowe w nowoczesnych działaniach e-marketingowych...

Podobał Ci się artykuł?
2
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij