Czy wiesz jakie wrażenie sprawiasz na potencjalnych pracodawcach? Sprawdź, jakie strategie możesz zastosować, aby lepiej zarządzać wrażeniem i ułatwić sobie znalezienie wymarzonej pracy.

Data dodania: 2009-05-11

Wyświetleń: 2033

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

W ciągu mojego życia zawodowego, a także podczas pracy z moimi klientami, zaobserwowałam, jak ważna jest sztuka zarządzania wrażeniem podczas poszukiwania pracy. Każdy element w procesie rekrutacji wiąże się z tym, że ludzie, których nie znam i którzy nie znają mnie, rzucają osądy i podejmują szybkie decyzje na temat moich umiejętności, doświadczenia i mojej osobowości.

Podobne spostrzeżenia ma Sherri Thomas, autorka książki "Career Smart - 5 Steps to a Powerful Personal Brand", międzynarodowy mówca, coach kariery z USA. Dlatego inspirując się spostrzeżeniami Sherri oraz korzystając z własnych – przedstawiam ci zestaw informacji na temat zarządzania wrażeniem, z których możesz skorzystać.

Im bardziej jesteś świadomy tego, jaką informację o sobie wysyłasz do innych i jakie to sprawia wrażenie, tym bardziej jesteś w stanie kształtować i zarządzać tym wrażeniem, aby uwypuklić swoje najlepsze cechy i najważniejsze kompetencje.

Oto pięć strategii, dzięki którym możesz usprawnić swoją umiejętność zarządzania wrażeniem i przyspieszyć proces skutecznego poszukiwania nowej pracy.

1. Wrażenia stają się faktem.
Wpływasz na ludzi poprzez swoje działania i słowa. Ludzie oceniają cię, wydają szybkie osądy na twój temat, czasami zniekształcone przez tempo procesu rekrutacji. I jakkolwiek jest to niedobre – działanie takie leży w ludzkiej naturze. Ponadto, mając setki potencjalnych kandydatów na każdą otwartą rekrutację, osoby odpowiedzialne za rekrutowanie muszą w szybkim tempie oceniać i odróżniać odpowiednich kandydatów od tych nieodpowiednich.

Zatem bardzo istotne jest, abyś zadbał o jasny, zrozumiały i pozytywny przekaz o tobie. Przekaz, który poprzez twoje CV, sieć kontaktów i poprzez spotkania rekrutacyjne wyraźnie pokaże wartość, jaką wniesiesz dla organizacji, do której aplikujesz.

2. Kształtowanie wrażenia. Bardzo ważnym pytaniem jest: Jakie wrażenie o sobie chciałbyś wywoływać w innych ludziach?

Gdy aktywnie poszukujesz pracy, musisz przekazywać bardzo jasną informację o sobie, koncentrującą się na wartości, jaką wniesiesz do firmy. Twoja wartość to unikalna mieszanka twoich mocnych stron, sukcesów, wyników, jakie osiągnąłeś we wcześniejszej pracy. Wykaż również entuzjazm i pasję do pracy, którą chcesz wykonywać. Twoja wartość i twoja pasja spowoduje, że w unikalny sposób wyróżnisz się spośród tłumu kolegów, znajomych i innych kandydatów do pracy.

3. Siła Internetu. Nieustannie zachęcam moich klientów i czytelników do tego, by bardziej świadomie zarządzali wrażeniem, jakie wywołują w sieci, na forach czy portalach społecznościowych. Nieustannie powtarzam też, że zarządzanie wrażeniem, czy wizerunkiem, nie polega na tym, by nazmyślać niestworzonych historii na swój temat i umieścić je w Internecie, aby sprawiały dobre wrażenie.

Spośród wielu swoich cech charakteru, kompetencji i aktywności, wybierz te, które w danym kontekście chcesz wyeksponować. Robisz to za każdym razem poznając nową osobę, rozmawiając z klientem, czy wybierając ubrania rano. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wprowadzić te działania do twojej obecności w sieci.

4. Siła CV. Firmy zwykle zapraszają na rozmowę rekrutacyjną zaledwie 1-3% kandydatów, którzy przesłali swoje CV, więc jeśli myślisz, że Twoje CV wygląda wystarczająco dobrze – pomyśl o tym czy na pewno tak jest. Prawda jest taka, że firmy nie zawsze zapraszają na rozmowę najlepiej wykwalifikowanych kandydatów – zapraszają tych z najlepszym CV.

Nie musisz pisać swojego CV sam. Jeśli chcesz przedstawić się jako najlepszy kandydat, którego warto zaprosić na rozmowę, zleć napisanie CV profesjonaliście, dostarczając mu potrzebnych informacji. Profesjonalnie „podrasowane” i wygładzone CV mówi o tobie, że poważnie podchodzisz do swojego rozwoju i wizerunku zawodowego oraz do pracy, którą zamierzasz podjąć.

5. Wrażenie na rozmowie rekrutacyjnej.
Na wrażenie o tobie podczas rozmowy rekrutacyjnej wpływa to jak wyglądasz, to, w jaki sposób się komunikujesz, a przede wszystkim twoje podejście i postawa. Bądź przygotowany, zorganizowany, pewny siebie i okazuj entuzjazm.

Jakiś czas temu szukałam osoby, która zajęłaby się księgowością mojej firmy. Ostatecznie pozostały mi dwie osoby, spośród których chciałam wybrać jedną. Zapytałam każdą z osób najpierw o kilka porad dla mnie dotyczących odliczeń od dochodu, później o to, czy nie będzie dla nich kłopotem rozliczanie części faktur z VATem 0%, a części z VATem 22%. Dostałam dwie odpowiedzi, z których jedna brzmiała „Nie będzie to dla mnie stanowiło żadnego problemu. Piszę dla moich klientów kilkustronicowy poradnik na temat tego, jakie koszty można odliczyć od dochodu w działalności gospodarczej, dostaniesz taki poradnik, gdy tylko będzie gotowy, poza tym na bieżąco będę kontrolować twoje przychody i koszty i doradzać ci najlepsze dla ciebie działania”. Spokój, pewność i pasja. Ta osoba dała mi pewność, że współpraca z nią niesie za sobą bezpieczeństwo i zminimalizowane ryzyko, dlatego bez wahania zdecydowałam się na nią.

Kandydaci, którzy finalnie zostają zatrudnieni, w sposób jasny i spójny pokazują, jaką wartość wniosą do organizacji, a także są pełni entuzjazmu do pracy, którą będą wykonywać. Jeżeli będziesz umiał efektywnie zarządzać wrażeniem, jakie wywołujesz, a także kształtować je poprzez swoją sieć kontaktów, CV i spotkania rekrutacyjne, zwiększasz swoją szansę na zdobycie przewagi nad konkurentami i na otrzymanie wymarzonej pracy.
Licencja: Creative Commons
0 Ocena