W dobie rozwoju technologicznego, nawet małe firmy inwestują infrastrukturę teleinformatyczną. Większość informacji w firmie przekazuje się drogą mailową bądź telefonicznie (również poprzez SMS-y). W związku z czym niezbędne staje się posiadanie infrastruktury teleinformatycznej, umożliwiającą swobodną komunikację.

Data dodania: 2015-02-24

Wyświetleń: 1888

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Czym charakteryzują się centrale telefoniczne?

Dlatego też rynek rozwiązań telekomunikacyjnych cały czas dynamicznie się rozwija. Zwiększa się ilość obecnych na rynku operatorów i integratorów telekomunikacyjnych, świadczących usługi teleinformatyczne dla firm oraz wzrasta jakość świadczonych usług.

Również w kwestii technicznych można zaobserwować szybki rozwój. Pierwsza centrala telefoniczna została uruchomiona ponad sto trzydzieści lat temu, była obsługiwana ręcznie przez pracowników i umożliwiała jednoczesne nawiązanie dwóch rozmów telefonicznych. Dzisiejsze centrale są w pełni zautomatyzowane, umożliwią wykonanie kilkuset jednoczesnych połączeń, zarówno wewnętrznych (między pracownikami różnych struktur w firmie) oraz zewnętrznych, w tym także międzynarodowych.

Dzisiejsi abonenci mogą wybierać pomiędzy rodzajami central. Wybierając urządzenie i ofertę operatora telekomunikacyjnego, która jest dobrana pod względem ich indywidualnych potrzeb i wymagań. Często spotykana w firmach i przedsiębiorstwach jest centrala abonencka PBX (ang. Private Branch Exchange), najczęściej będąca własnością firmy. Zazwyczaj ta centrala umożliwia rozmowy wewnętrzne nie zakłócając połączeń zewnętrznych – jest połączona z centralą operatora telekomunikacyjnego.

Stosunkowo tańszym rozwiązaniem dla firm jest centrala IP-PBX. Nie wymaga ona linii telefonicznych, tylko szerokopasmowych łącz internetowych, co pozwala znacznie zredukować koszty jej instalacji. Rozmowy telefoniczne wykonywane są za pomocą internetowego protokołu komunikacyjnego IP, umożliwiając połączenia głosowe dobrej jakości. To rozwiązanie wykorzystuje technologię VoIP i jest przeznaczona głównie dla firm o rozproszonej strukturze międzynarodowej. Rozmowy międzynarodowe są znacznie tańsze niż w przypadku telefonii tradycyjnej. Jednak, bezpieczeństwo rozmów prowadzonych za pośrednictwem łącza internetowego jest mniejsze niż w przypadku telefonii standardowej.

Nowoczesne centrale abonenckie dają możliwość integracji zastosowanych wcześniej rozwiązań oraz pozwalają na stałą kontrolę kosztów połączeń. Pozwalają na nałożenie na pracowników korzystających ze służbowych telefonów pewne ograniczenie, np. zablokować możliwość wysyłania wiadomości premium lub zablokować pewne numery telefonów. W dzisiejszych czasach każdy może wybrać takie rozwiązanie telekomunikacyjne, które będzie „szyte na miarę potrzeb”.

Jednak wybór, pomiędzy telefonią tradycyjną a nowoczesnym rozwiązaniem internetowym jakim są centrale IP-PBX nie jest taki łatwy jakby można było przypuszczać. Obydwa rozwiązania mają zarówno swoje wady jak i zalety. Trzeba jednak wybrać, czy bardziej cenimy sobie wygodę nowoczesność, niskie koszty sprzętu i połączeń, czy stawiamy na bezpieczeństwo połączeń.

Licencja: Creative Commons
1 Ocena