W konsekwencji pozyskasz dodatkowych klientów, którzy zasilą budżet operacyjny Twojego przedsiębiorstwa. Dzisiejszy artykuł w całości poświęcimy zagadnieniu, jakim jest audyt użyteczności strony. Wyjaśnimy, czym właściwie jest audyt UX, kiedy warto go przeprowadzić i z jakich elementów się składa. Miłej lektury!
Audyt UX – czym właściwie jest?
Audyt UX to pewnego rodzaju przedsięwzięcie polegające na metodycznym badaniu wszystkich aspektów Twojego sklepu internetowego, strony lub aplikacji w celu uzyskania wiarygodnej diagnozy użyteczności. Wpływa na zwiększenie klikalności w serwisie, co zwiększa prawdopodobieństwo pozyskania dodatkowych leadów, a także finalizację porzuconych koszyków.
Zapamiętaj!
Audyt użyteczności strony jest korzystną opcją dla małych, średnich i większych sklepów internetowych oraz standardowych serwisów usługowych, borykających się z wysokim współczynnikiem odrzuceń, a w konsekwencji małą popularnością serwisu, której nie można w żaden sposób poprawić.
Kiedy warto przeprowadzić audyt UX sklepu internetowego lub strony www?
Audyt UX sklepu internetowego lub strony www powinniśmy przeprowadzić, jeśli wygląd naszego serwisu znacznie odbiega od designu konkurencyjnych witryn. Zazwyczaj dotyka to właścicieli stron, którzy nie wdrożyli istotnych zmian pod kątem stylistycznym od kilku lat. Dlaczego? Ponieważ obecnie trendy w projektowaniu zmieniają się bardzo dynamicznie, a użytkownicy mają coraz bardziej wygórowane wymagania. Przechodząc do konkretów – audyt UX strony internetowej lub sklepu e-commerce warto przeprowadzić, jeśli:
- dysponujesz archaiczną stroną www – nierozwijana strona zaczyna być traktowana przez klientów jako nieaktualna i zacofana (w konsekwencji szansa na pozyskanie dodatkowych konsumentów drastycznie spada, a dotychczasowi użytkownicy zaczynają się irytować z powodu wolnego działania oraz nieintuicyjnego menu utrudniającego poruszanie się po witrynie);
- klienci twierdzą, że Twój serwis jest zbyt skomplikowany – samodzielnie trudno zauważyć „przekombinowania” na stronie, ponieważ starannie wypracowujemy poszczególne rozwiązania, które według ekspertów są na czasie i będą działać (często jednak brak nam tzw. obiektywizmu, przez co klienci mogą nie być zadowoleni z licznych funkcjonalności oferowanych przez dany serwis);
- ostatnio zauważyłeś znaczne spadki sprzedaży – przyczyn spadków sprzedaży jest wiele, jednak rejestrując obniżenia, których nie jesteśmy w stanie skorelować z innymi czynnikami zewnętrznymi (np. sposób prowadzenia kampanii reklamowych, zmiany w algorytmach SEO/SEM), warto zainwestować w audyt użyteczności strony;
- widzisz spory ruch na stronie, ale brak zapytań i sprzedaży – klienci prawdopodobnie nie znajdują w Twoim serwisie tego, czego najbardziej potrzebują (aby wskazać wadliwe elementy, niezbędny okaże się audyt UX);
- planujesz przebudować swój serwis – w tym przypadku audyt user experience okaże się niezastąpiony (uważamy, że nie ma lepszego sposobu na zgromadzenie informacji i określenie finalnych wymagań strony, niż przeprowadzenie kompleksowego audytu UX).
Ile trwa audyt UX i z jakich elementów się składa?
Audyt user experience trwa przeciętnie od 3 do 6 tygodni. Obejmuje pracę z Tobą (i Twoimi pracownikami), weryfikację użyteczności i co najważniejsze – analizę danych dot. ruchu na stronie. Z doświadczenia możemy stwierdzić, że audyt UX występuje zazwyczaj w różnych pakietach oferowanych przez agencje – od ogólnych, w skład których wchodzi weryfikacja zgodności ze standardami, do bardziej sprecyzowanych, gdzie specjaliści rekomendują zmiany, a nawet przygotowują i wdrażają projekty uwzględniające rekomendacje.
Ile kosztuje audyt UX?
Rynkowa cena za audyt UX zaczyna się już od 3 000 zł netto. W zależności od wybranych opcji kompleksowa weryfikacja witryny pod kątem użyteczności może kosztować nawet powyżej 7 000 zł netto, jeśli zdecydujemy się dodatkowo na zlecenie wdrożenia projektu uwzględniającego rekomendacje specjalistom.
Audyt UX – czyli jak poprawić użyteczność swojej strony? Podsumowanie
Audyt UX stron www to jedna z najpopularniejszych metod umożliwiających zdiagnozowanie plusów i minusów swojej witryny. Pozwala naturalnie zwiększyć zadowolenie internautów korzystających z Twojej strony oraz wdrożyć zmiany skutkujące wykonaniem konkretnej akcji przez potencjalnych klientów (np. zakup produktu lub zapisanie się na webinar). Jeśli chcesz podnieść skuteczność witryny i zwiększyć prawdopodobieństwo pozyskania stałych i opłacalnych klientów, którzy w przyszłości zdecydują się dokonać ponownych zakupów – zainwestuj w audyt UX.
W przygotowaniu pomógł Artur Kruk z serwisu artnova.com.pl. Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego wpisu. Więcej o tym czym jest audyt UX, możesz dowiedzieć się tutaj - https://artnova.com.pl/blog/audyt-ux-kiedy-warto-przeprowadzic/.