Wtryskiwacze to elementy które wraz z eksploatacją samochodu mogą ulegać zanieczyszczeniu, uszkodzeniom oraz rozszczelnieniom, które w efekcie prowadzą na awarii. Ma na to wpływ przede wszystkim intensywna eksploatacja i niewłaściwa technika jazdy, ale również wątpliwej jakości paliwo, korozja czy powstałe zanieczyszczenia. Niewłaściwie funkcjonujące wtryskiwacze można oczywiście wymienić na nowe części, jednak jest to kosztowne i długotrwałe. 

Data dodania: 2022-03-20

Wyświetleń: 445

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Regeneracja wtryskiwaczy – czy naprawa wtrysków jest opłacalna?

Alternatywą jest regeneracja wtryskiwaczy, czyli ich naprawa do właściwych parametrów. To na pewno dużo bardziej atrakcyjna finansowo opcja, jednak czy jest opłacalna? Jaka jest jej skuteczność? 

Naprawa wtryskiwaczy i przywrócenie odpowiednich parametrów – czy to jest wykonalne?

Nowoczesne metody regeneracji udowodniły z całą pewnością, że regeneracja wtryskiwaczy w samochodzie w większości przypadków jest jak najbardziej możliwa, i jest w stanie przywrócić im odpowiednie parametry pracy, określone przez producenta. Możliwości regeneracji zależą jednak od stanu wtryskiwaczy: stopnia zużycia, zastanych uszkodzeń oraz rodzaju występującego problemu. 

Dlatego też przed naprawą konieczna jest profesjonalna diagnoza stanu wtryskiwaczy i analiza ich działania. W ten sposób jesteśmy w stanie określić przyczyny wadliwej pracy elementów podających paliwo do układu. Gdy już zachodzące w silniku procesy są jasne, można dokonać fachowej diagnostyki. 

Jak wpływa funkcjonowanie wtryskiwaczy na ich zużycie?

Obecnie mamy do czynienia z dwoma rodzajami funkcjonowania wtryskiwaczy w samochodach: pierwszy w układzie bezpośredniego wtrysku, gdzie paliwo podawane jest do komory spalania, zaś drugi w układzie pośredniego wtrysku, gdzie paliwo podawane jest do kolektora dolotowego. Z ang. Common Rail jest systemem łączenia wtryskiwaczy (układy obecne na rynku od 1997 r.). Proces wtrysku paliwa w takim systemie odbywa się w kilku etapach, pod wysokim ciśnieniem. Działanie wtryskiwaczy w tym systemie musi być bardzo precyzyjne. 

Zaletą systemu Common Rail jest możliwość wykonywania wielokrotnych wtrysków paliwa podczas jednego cyklu spalania. Dzięki temu emisja spalin do atmosfery jest znacznie niższa, jednak niestety ma to też wady. Takie wtryskiwacze są bowiem dużo bardziej podatne na eksploatację i zużycie, a także szybsze zanieczyszczenie oraz awarie. co wpływa między innymi na niższą emisję spalin, to właśnie przez to są one bardziej podatne na zużycie i szybsze awarie. Jeśli weźmiemy do tego również kiepskiej jakości olej napędowy, niewłaściwą eksploatację i zanieczyszczenia, może dojść do poważnych awarii całego układu paliwowego, co przedkłada się na wysokie koszty napraw. Mechaniczne uszkodzenie wtryskiwaczy działających w systemie CR prowadzą do zmian ciśnienia, niedrożności w układzie wtryskiwania oraz różnych innych problemów, które poznać można po charakterystycznym stukaniu. Kolejnymi następstwami mogą być wypalenie tłoków silnika lub zniszczenia w komorze spalania. Dlatego też problemy z wtryskiwaczami powinny być jak najszybciej zdiagnozowane i naprawione.


Objawy świadczące o konieczności regeneracji wtryskiwaczy

Jak poznać, że mamy do czynienia z problemami z wtryskiwaczami? Udaj się do specjalistów, gdy tylko zauważysz:
    • Nierówną pracę silnika po odpaleniu, gdy jest jeszcze zimny,
    • Długi czas rozruchu silnika
    • Wyraźnie wyczuwalne drgania na neutralnym biegu, 
    • Falujące obroty,
    • Zapaloną kontrolkę ‘check engine’,
    • Unoszący się z wydechu czarny dym,
    • Spadki mocy podczas jazdy,
    • Problemy z odpaleniem silnika.

Naprawa wtryskiwaczy – przywróć silnik do prawidłowej pracy

Zasada jest prosta: im szybsze wykrycie problemu i usunięcie wad, tym mniejsze spustoszenie w całym układzie. Dlatego też po zauważeniu wymienionych powyżej objawów nieprawidłowej pracy silnika, tym łatwiejsza i jednocześnie tańsza oraz szybsza naprawa. Nie ma co zwlekać i bagatelizować problemu, gdyż im dalej on postępuje, tym szerszy zakres naprawy będzie konieczny. Jeśli nie zadziałasz na czas, może zaistnieć konieczność wymiany całych wtryskiwaczy, ale możesz doprowadzić również do uszkodzenia silnika, co znacznie uszczupli Twój portfel. Jak zaś wygląda sytuacja z cenami naprawy i czy to jest opłacalne? Sprawdzimy to w kolejnym akapicie. 

Regeneracja wtryskiwaczy – czy warto?

Regeneracja to alternatywa dla wymiany wtryskiwaczy, która jest w stanie przywrócić ich pracę do odpowiednich parametrów. Ten proces jest zazwyczaj tańszy niż zakup i montaż nowych elementów. Naprawione wtryskiwacze o prawidłowych parametrach to eliminacja ryzyka dalszych uszkodzeń, które mogłyby powstać w układzie paliwowym, a także całym silniku. „Nowe życie” dla używanych wtryskiwaczy to również bardziej ekologiczna alternatywa niż produkcja nowych części.

Choć wtryskiwacze zazwyczaj ulegają awarii w związku z naturalnym procesem eksploatacyjnym, można nieco opóźnić ich zużycie, stosując profilaktykę, czyli regularną, zalecaną wymianę olejów i filtrów, odpowiednia technika jazdy oraz używanie paliwa dobrej jakości. Skład chemiczny i właściwości paliwa oraz zanieczyszczone, niewłaściwej jakości oleje mogą mieć duży wpływ nie tylko na wtryskiwacze, lecz również na cały układ.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena