Wszystkie samochody, zarówno z silnikiem benzynowym jak i z silnikiem diesla wyposażone są w katalizator. Podczas eksploatacji pojazdu gromadzą się w nim osady i zanieczyszczenia i niestety z upływem czasu sprawność i efektywność działania katalizatora spada. Aby nie dopuścić do krytycznej sytuacji, należy usuwać zabrudzenia. Jak to zrobić?

Data dodania: 2022-03-01

Wyświetleń: 158

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Regeneracja i czyszczenie katalizatorów metodą wodną -  czy to się opłaca?

Wielu właścicieli pojazdu decyduje się na samodzielne usuwanie zanieczyszczeń, wykorzystując specjalne środki czyszczące. Z pewnością nie jest to jednak w pełni efektywna ani skuteczna metoda. Warto zatem zdecydować się powierzyć czyszczenie katalizatora w ręce profesjonalistów i oddać część do regeneracji w wykwalifikowanym punkcie. Daje to pewność bezpieczeństwa procesu oraz pełnej skuteczności i wypłukania wszelkich, nawet najdrobniejszych zanieczyszczeń. Czy wiesz, czym w zasadzie jest i na czym polega takie czyszczenie katalizatora...?

Czym jest katalizator i na czym polega jego działanie?

Katalizator, czyli inaczej reaktor, konwertor katalityczny czy też dopalacz to element wyposażenia samochodu, przypominający z zewnątrz rurę. Ważniejsze jest jednak to, co znajduje się w jego wnętrzu: katalizator posiada wbudowany tam monolit, który jest pokryty specjalną warstwą aktywną. Składają się na nią metale szlachetne, m.in. pallad oraz platyna. To właśnie te drogocenne pierwiastki pozwalają spełniać katalityczne funkcje.

Monolit umiejscowiony jest w specjalnej obudowie, od którego oddziela ją warstwa izolacyjna, którą charakteryzuje odporność na podwyższone temperatury, dzięki czemu metale szlachetne są chronione.

Jakie zadania spełnia katalizator?

Katalizator został stworzony po to, by eliminować lub redukować toksyczne i szkodliwe składniki spalin. Należą do nich tlenki węgla, węglowodory HC. Redukcja ta odbywa się w wyniku procesów chemicznych: redukcji (by zmniejszyć ilość tlenków azotu) oraz utleniania (by zmniejszyć ilosć tlenków węgla oraz węglowodorów HC).

Umiejscowienie katalizatora w samochodzie zależy od jego typu i daty produkcji. We wcześniejszych modelach, katalizator umieszczano pod podłożem, na rurze wydechowej. Obecnie odchodzi się od tego rozwiązania i katalizatory montowane są w większości przypadków w kolektorze wydechowym. Pozwala to na spełnienie zaostrzonych norm czystości produkowanych spalin: katalizator szybciej nagrzewa się, dzięki czemu zwiększona jest skutecznosć jego działania.

 

Przyczyny zapychania katalizatora

Budowa i umiejscowienie katalizatorów, a także wysoka jakość ich wykonania w nowoczesnych modelach samochodów sprawiają, ze nie ulegnie on całkowitemu zapchaniu, zaś przy odpowiedniej technice jazdy i eksploatacji pojazdu powinien on funkcjonować sprawnie przez ok. 200 tys. kilometrów. Jednak niewłaściwa eksploatacja, a także brak reakcji po zauważeniu pierwszych objawów i problemów, powodują mimo wszystko częściowe zatykanie się katalizatora.

Warto również uważać na wymianę katalizatora i nie stosować części używanych ani wątpliwej jakości. Przy takich zaniedbaniach katalizator może bowiem zatkać się w każdej chwili, szybciej niż byśmy się spodziewali.

Objawy zapchanego katalizatora

Jak zatem rozpoznać pierwsze symptomy i skąd wiedzieć, kiedy zareagować...? Zapchany katalizator hamuje wylot spalin z silnika, w mniejszym lub większym stopniu w zależności od stopnia zatkania. Nieznaczne zapchanie nie objawi się jeszcze żadnymi symptomami, jednak im większy stopień zapchania, tym wyraźniej odczuwalny będzie spadek mocny samochodu. Całkowicie zapchany katalizator może spowodować nawet brak możliwości odpalenia silnika. Użytkownika pojazdu powinny zaalarmować następujące objawy: znacznie zwiększone spalanie paliwa, spadek mocy auta i efektywności pracy silnika, a także nierówna praca silnika i odczuwalne drgania pojazdu na biegu jałowym.

Co lepsze: regeneracja czy nowy katalizator...?

Między innymi na zawartość metali szlachetnych, ceny katalizatorów nie są małe. W zależności od zastosowanego w jego produkcji materiału, a także od producenta, ich cena może być różna. Zamienniki możemy kupić już za ok. 1000zł, jednak ich jakość pozostawia często wiele do życzenia. Z kolei oryginalny katalizator dostępny w ASO może kosztować nawet kilka tysięcy złotych – mamy tu jednak pewność co do jego jakości i wytrzymałości.

Jak zaś mają się ceny regeneracji katalizatora?

Czyszczenie katalizatora, którego skuteczność jest zbliżona do zakupu nowego i wymiany, to już bardziej atrakcyjna cenowo oferta.

Czyszczenie katalizatorów metodami „domowymi” z wykorzystaniem szeroko dostępnych środków czyszczących to oczywiście najtańsza opcja, jednak niestety nie zawsze skuteczna, a w większości przypadków wręcz niszcząca dla katalizatora, który nie nadaje się po takiej „regeneracji” do dalszego użytku, ponieważ nie spełni już swojej funkcji.

O wiele lepiej jest oddać katalizator w ręce profesjonalistów, do punktu wykwalifikowanego, posiadającego licencjonowane maszyny czyszczące oraz laboratoryjnie dopuszczone środki czyszczące. Nie obawiaj się – taka fachowa regeneracja to mały ułamek ceny nowego katalizatora!

Czyszczenie hydrodynamiczne katalizatora jest możliwe dopiero po jego zdemontowaniu. Sam demontaż to koszt ok. 200zł brutto, a w przypadku konieczności użycia profesjonalnego sprzętu (w przypadku niektórych modeli samochodu) może być nieco wyższa.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena