Fundacja Polska Bezgotówkowa rozpoczęła swoją działalność lipcu 2017 r. w porozumieniu ze Związkiem Banków Polskich, Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii oraz operatorów płatniczych Visy oraz Mastercard.
Od samego początku ideą Fundacji stała się promocja obrotu bezgotówkowego pośród przedsiębiorców. Przekładając to na język potoczny chodzi o upowszechnienie płatności kartowych w punkatach sprzedażowych. Początkowo akcja skierowana była tylko do podmiotów gospodarczych ale od września 2018 roku program zaczął obejmować także urzędy gmin, sądy, uczelnie wyższe, instytucje kultury, sztuki i sportu, parki narodowe oraz szpitale i przychodnie, przedsiębiorstwa komunalne, a także fundacje czy stowarzyszenia. Czyli generalnie wszyscy mogli otrzymywać terminale na preferencyjnych warunkach.
Jakie były warunki i korzyści z uczestnictwa w programie?
Terminal mógł praktycznie otrzymać każdy kto prowadził działalność gospodarczą i chciał wypróbować taką formę zapłaty. Zastosowano wyłączenie dostępności jedynie dla biznesu działającego w ramach franczyzy obejmującego więcej niż 5 placówek handlowych, usługowych lub podobnych pod tym samym znakiem towarowym oraz działalności typu operator automatów vendingowych i innych terminali samoobsługowych - biletomaty, parkomaty, bankomaty, itp.
Wszyscy chętni musieli zadeklarować przed podpisaniem umowy zę przez co najmniej 12 miesięcy nie oferowało się płatności opartymi o karty płatnicze, fizycznie oraz on-line.
Co można było dostać? - do trzech terminali i pokrycie obrotów kartowych na nich (na każdym oddzielnie) do wysokości 100.000zł. Takie warunki były zapewnione przez rok od daty aktywacji terminala.
Cóz, niestety sie skończyło.
Jak jest obecnie?
W ostatnich dniach rada fundacji podjęła nowe, dość drastyczne decyzje dotyczące zasad otrzymywania terminala płatniczego za darmo.
Całą opercję fundacja podzieliła na dwa etapy.
Pierwszy rozpoczął się w dniu 03.02.2022 i niesie ze sobą ograniczenie ilości terminali dostępnych w ramach projektu Polska Bezgotówkowa. Oferowany z Programu Polska Bezgotówkowa będzie tylko jeden terminal płatniczy, co oznacza że nie będzie dofinansowania na drugi i kolejne terminale.
Etap drugi wystartuje w dniu 01.03.2022 r. Zmianie ulegną zasady dofinansowania terminala z Programu Polska Bezgotówkowa. Organizacyjne sprowadzi się to skrócenia okresu finansowania z z Programu Polska Bezgotówkowa, oraz obniżeniu kwot transakcyjnych za które zapłaci (pokryje koszty) Fundacja.
Wyglądać ma to tak:
-Darmowy okres - obejmie 5 miesięcy korzystania z terminala płatniczego.
-Transakcje będą pokrywane w tym okresie do wyskości 42 000 zł brutto.
Jak należy zrozumieć te zapowiedzi.
Wszystko sprowadza się do terminów, jeżeli ktoś podpisze umowę na terminal w miesiącu lutym otrzyma finansowanie jeszcze na "starch" zasadach. Oczywiście z zastrzeżeniem że będzie to tylko jeden terminal. Kto się spóźni, no cóż będzie miał inne, mniej ciekawe zasady.
Pozostałe postanowienia.
Pozostanie na starych zasadach dla wybranych. Rada postanowiła że w pewnym zakresie nie zmieni swojej dotychczasowej polityki.
Dla kogo? - będą to przedsiębiorcy którzy są usługodawcami w zakresie transportu osób, oraz sektor publiczny - dla nich to właśnie utrzymane zostają dotychczasowe warunki. Koniecznym i niezmiennym warunkiem dofinansowania jest podpisanie umowy na okres minimum 12 miesięcy.