Tłumik samochodowy jest podstawowym elementem budowy każdego auta spalinowego. Działają na niego bardzo wysokie temperatury, a w przypadku niższych aut jest obijany o ziemię i progi zwalniające. Z biegiem lat istnieje również możliwość, że ten element skoroduje. Albo sam tłumik, albo elementy łączące cały układ wydechowy ze sobą. Czy warto naprawiać stare części, czy może lepiej wymienić na nowe?

Data dodania: 2021-10-29

Wyświetleń: 801

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Naprawa tłumika – kiedy naprawić, a kiedy wymienić?

Najpopularniejsze uszkodzenia tłumików

Podczas wieloletniej pracy samochodu, jego układ wydechowy jest stale narażony na różne czynniki. Są to przede wszystkim czynniki termiczne. Temperatury sięgające nawet kilkaset stopni mocno wpływają na kondycję wydechu. Sam układ składa się z kolektora wydechowego, tłumika środkowego oraz najlepiej widocznego - tłumika końcowego. Wszystkie elementy są ze sobą łączone za pomocą specjalnych opasek zaciskowych, spawów, a sam układ jest zamocowany do karoserii za pomocą gumowych wieszaków. Wydech jest najczęściej wyprodukowany ze stali, ponieważ potrafi znieść bardzo wysokie temperatury. Ale nawet wytrzymała stal po wielu latach pracy, potrafi stracić swoje właściwości. Najczęściej spotykanym uszkodzeniem tłumików jest ich przepalenie i pojawienie się nieszczelności w układzie. Przez nowopowstałą dziurę w wydechu wydostają się spaliny, zmienia się dźwięk oraz głośność pracy samochodu. Niekiedy auto staje się trudne do codziennego użytkowania. Tłumik, jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie tłumić dźwięki wydobywające się z auta. Niektórym wydaje się, że dodatkowy otwór, który pojawił się w układzie wydechowym ich auta, dodał sportowego i rasowego brzmienia. W większości przypadków tak nie jest. A hałas wydobywający się z pojazdu, może być powodem kontroli policji i ostatecznie zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. 

Czy warto naprawiać układ? Czy lepiej kupić nowe części?

Najczęściej naprawa tego typu uszkodzenia sprowadzi się do zaspawania powstałego otworu. Nie każdy ma w garażu spawarkę, a przede wszystkim umiejętności, aby wykonać tę czynność odpowiednio dokładnie i estetycznie. Lepszym rozwiązaniem będzie oddanie samochodu w ręce mechaników. Większość warsztatów w Warszawie będzie w stanie wykonać tę usługę. Jedni decydują się na spawanie wydechu na samochodzie, a inni wymontowują część z auta. Zalecana jest pierwsza opcja, ponieważ daje komfort osobie spawającej część oraz uchroni auto przed ewentualnym uszkodzeniem. W Warszawie zakładem specjalizujacym się w naprawie tłumików jest AutoZielonka. Ofertę warsztatu możesz sprawdzić na ich firmowej stronie.W niektórych przypadkach naprawa tłumika nie ma najmniejszego sensu. Jakościowe zamienniki części do aut popularnych mogą być tańsze, niż usługa spawania dziur w starym układzie wydechowym. Niekiedy naprawa wydechu będzie jedyną sensowną drogą. Dotyczy to sportowych układów, bardzo często robionych na zamówienie. Do uszkodzonych elementów tego typu nie ma zamienników, więc ich naprawa jest jedyną opcją. W przypadku innych usterek, takich jak obicie lub urwanie tłumika na wieszakach, nie ma opcji naprawy. Gumowe elementy, na których wisi układ są ogólnodostępne i często można dobrać części z innego auta. Naprawiać czy wymieniać? Każdy powinien odpowiedzieć na to pytanie samodzielnie, w zależności od rodzaju układu wydechowego, uszkodzenia oraz budżetu przeznaczonego na działania związane z autem.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena