SEO (ang. Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej pod działanie wyszukiwarek internetowych takich jak Google. Zadaniem SEO jest przygotowanie strony internetowej tak, aby ta wyświetlała się na jak najwięcej słów kluczowych używanych przez potencjalnych klientów w danym biznesie. 

Data dodania: 2021-08-31

Wyświetleń: 836

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Co to jest SEO - czym jest optymalizacja stron internetowych?

SEO polega głównie na przygotowaniu technicznym strony tak, aby roboty indeksujące mogły ją skanować oraz na przygotowaniu właściwej struktury i odpowiedniej treści przydatnych potencjalnym klientom oraz wszystkim, którzy po prostu szukają informacji na dany temat.

Dlaczego Twoja strona potrzebuje optymalizacji SEO?

Biorąc pod uwagę specyfikę działania sieci www, optymalizacja potrzebna jest zarówno w przypadku stron biznesowych, komercyjnych, nastawionych na zysk, jak i stron prowadzonych "dla idei" - dla upubliczniania swoich zainteresowań, z potrzeby dzielenia się swoimi przemyśleniami czy fotografiami. O ile w pierwszym przypadku sytuacja jest oczywista, o tyle w drugim może pojawić się pytanie: po co inwestować w SEO - przecież to tylko pasja, czysta przyjemność. Jednak bez względu na charakter Twojej działalności, decyzja o założeniu strony internetowej zawsze wiążę się z potrzebą dotarcia do odbiorców: w przypadku sklepu czy działalności usługowej - do klientów; w przypadku bloga, czy strony publicystycznej - do czytelników. Nie da się do nich dotrzeć, jeśli Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce. 

SEO - ciągły proces, który praktycznie nigdy się nie kończy

Wbrew obiegowym opiniom, optymalizacja strony internetowej pod działanie wyszukiwarek to nie są jednorazowe "porządki na stronie", po wykonaniu których strona już zawsze będzie działała tak, jak sobie tego życzysz. SEO to ciągły proces - wszystkie działania, które wykonywane są w jego ramach powinny być ponawiane: nie można raz na zawsze zaktualizować i zoptymalizować strony www, bo słynny algorytm Google ulega zmianom. Mało tego: mocne skomplikowanie zależności oraz zasady, jakimi kierują się algorytmy sprawia, że żadna osoba nie zna go w całości. Także żadna agencja SEO nie posiada wiedzy o całościowym działaniu algorytmu, dlatego tak ważne jest, aby cały czas monitorować działanie strony www i na bieżąco optymalizować jej funkcjonowanie.

Kiedy zacząć optymalizację strony internetowej

Najlepiej, aby specjalista SEO podjął pewne czynności optymalizacyjne jeszcze  z a n i m  powstanie strona internetowa Twojej firmy. Chodzi o ułożenie struktury treści planowanej strony oraz analizę stron kluczowych. Na tym etapie otrzymasz też wytyczne co do technicznej budowy serwisu. Zrobienie planu strukturalnego przed rozpoczęciem budowy strony ma jedną wielką zaletę — niższy koszt ewentualnych poprawek strony. Bardzo często zdarza się, że nowa strona nie jest zoptymalizowana pod kątem SEO. Jeśli poprawki optymalizacyjne będą dotyczyć na przykład struktury, to poprawienie całości może się okazać bardzo kosztowne.

Pamiętaj, że budowa Twojej strony zależy od strategii SEO. Żaden inny kanał nie ingeruje w takim stopniu w strukturę, architekturę informacji i działanie samej strony. To Twoje cele związane z SEO decydują, jak będzie wyglądała Twoja strona. Bardzo często zdarza się, że kiedy agencja SEO przeprowadza audyt, jedyny wnioskiem z niego brzmi: „Stronę trzeba gruntownie przebudować lub zbudować od nowa”. Najtrudniej przedstawić taki wniosek właścicielowi, który dosłownie przed chwilą wdrożył nową stronę i "zaoszczędził" na konsultacji ze specjalistą SEO. 

Oczywiście, wszelkie działania związane z optymalizacją strony www można zacząć w dowolnym momencie. Wtedy najrozsądniej zlecić przeprowadzenie audytu SEO, a następnie przebudować stronę wg wytycznych w nim zawartych. Można to zrobić samodzielnie albo scedować to zadanie na dobrą agencję SEO. 

Ile kosztuje optymalizacja strony internetowej

Optymalizacja strony pod wyszukiwarki to złożony proces, a jego cena - jeśli zlecasz to zadanie agencji SEO - zależy od czynników takich jak: 

  • cele biznesowe klienta
  • branża i działania konkurencji
  • budowa strony internetowej
  • zakres samych działań


Oczywiście możesz także działać na własną rękę, ale pamiętaj, że Twój czas jest na tyle cenny, że bardziej opłaca się zlecić działania SEO na zewnątrz. Bez względu na to, którą drogę wybierzesz, musisz mieć świadomość, że odpowiednie przygotowanie i promowanie treści Twojej strony może sprawić, że Google uzna ją za wartościową i zaprezentuje na przykład na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Podsumowanie

W SEO może inwestować prawie każdy. Wyjątkiem są biznesy, krótkoterminowe, które nie mogą czekać kilkunastu miesięcy na efekty. SEO to jedna z podstawowych metod dotarcia do klienta: relatywnie tania (w skali kilku lat SEO to najtańszy kanał zdobywania ruchu, który jest dodatkowo bardzo dobrej jakości), dająca możliwość wdrażania działań długofalowych, na tyle łatwa do zastosowania, że można przeprowadzić optymalizację samodzielnie (wg wskazówek uzyskanych po audycie) albo zlecić wyspecjalizowanej agencji SEO bądź ciszącemu się dobrą opinią freelancerowi. Zadbanie o każdy z aspektów optymalizacji strony może sprawić, że nareszcie zacznie ona zdobywać dla Ciebie klientów z wyszukiwarek. A ruch z darmowych wyników wyszukiwania to bardzo duża część ogółu ruchu, jaki generuje Google. Ruch z Google to bardzo dobry ruch... 

W przygotowaniu tekstu pomógł Michał Całka z Octamedia, więcej o SEO można przeczytać pod adresem: https://octamedia.pl/blog/co-powinienes-wiedziec-o-seo/

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena