Rajd Dakar pozostaje dla nas wspomnieniem z poczatku roku, a przed nami wiosna do której każdy offroadowiec powinien się odpowiednio przygotować! Dzisiaj kilka słów o wyciągarkach elektrycznych.

Data dodania: 2018-02-27

Wyświetleń: 1036

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Wyciągarka elektryczna w offroadzie

Off road to ta dyscyplina sportu ekstremalnego, która bazując na odpowiednio przygotowanym pojeździe, sprawdza umiejętności technicznego pokonywania problemów terenowych, oraz przyczynia się do testowania sprzętów wykorzystywanych podczas rajdów, ale nie rzadko stanowiących podstawowe wyposażenie wyspecjalizowanych jednostek pożarniczych, medycznych, ratunkowych czy wojskowych.

W przypadku tras offroadowych wyróżnić możemy kilka odmian tej dyscypliny- turystykę offroad która skupia się przede wszystkim na podróżowaniu bezdrożami, z mała liczbą skomplikowanych elementów na trasie, cross country takie jak rajd Dakar, gdzie liczy się szybkość pokonywania odcinków, rock crawling, czyli przetoczenie się po terenie w dużej mierze pełnej kamieni i skał kończąc na klasycznym offroadzie przełajowym, który stanowi najczęstszy model tras o charakterze extreme, adventure, sport i turystyka.

Samochód, który przeznaczony jest do uprawiania offroadu powinien zostać odpowiednio przygotowany. Jednym z elementów, którego nie może zabraknąć przy starcie to odpowiednia wyciągarka, która sprosta wyzwaniom czekającym na trasie.

Wśród wyciągarek jednymi z najpopularniejszych są wyciągarki elektryczne (12v).

Wyciągarka elektryczna jest modelem, który nie wymaga siły mięśni do pracy, jednak pozostawia alternatywę manualnej obsługi w przypadku awarii lub braku zasilania. Wyciągarki elektryczne posiadają silnik zasilany są prądem pochodzącym z akumulatora samochodu (napięcie 12V), choć niektóre starsze modele korzystają z instalacji 24V typowej dla ciężarówek. Z uwagi na ten właśnie sposób zasilania, warto zainwestować w system zarządzania dwoma akumulatorami, który pozwoli nam na korzystanie z wyciągarki bez obaw, że akumulator zostanie wyczerpany.

Poza silnikiem, drugim istotnym elementem jest bęben. Na bęben nawijana jest lina, stalowa lub syntetyczna w zależności od tego co wybierzemy. To właśnie od pracy silnika oraz tempa poruszania się bębna zależy czy lina będzie nawijana równomiernie, nie splącze się kończąc na jej ewentualnym zablokowaniu. Za równomierną pracę bębna, tym samym zwijanie liny odpowiadają roli i ślizgi. Wykorzystywane zamiennie w zależności od rodzaju liny- rolki lepiej sprawdzają się w przypadku liny stalowej, ślizgi- syntetycznej.

Na prace samego układu wpływa wiele elementów związanych głównie ze stanem technicznym sprzętu. Z uwagi na warunki, w których wykorzystywana jest wyciągarka należy po każdym wypadzie w teren oczyścić nie tylko line, ale również silnik. Piasek, błoto, wilgoć przy intensywnym i częstym wykorzystywaniu wyciągarki mogą uszkodzić mechanizm lub doprowadzić do szybszej eksploatacji części i większych kosztów poniesionych na serwis.

Poza wspomnianymi elementami, wyciągarki elektryczne posiadają także przekładnię, która poza samym momentem wyciągania jest wyposażona w hamulec, który automatycznie reaguje na zatrzymanie bębna regulując nie tylko ilość podawanej liny ale jej ewentualne odwinięcie.

Układ sterowania wyciągarki elektrycznej może być przewodowy lub bezprzewodowy, co ma kluczowe znaczenie z uwagi na bezpieczeństwo. Bezprzewodowy system obsługi pozwala na znaczne podniesienie bezpieczeństwa pracy z wyciągarką, bez obaw o uderzenie zerwaną lina lub blokiem, kończąc na swobodzie ruchów, kiedy nie musimy tkwić w błocie razem z pojazdem.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena