Przygotowanie projektu materiału poligraficznego dla osób, które na co dzień zajmują się inną dziedziną grafiki komputerowej może stanowić nie małe wyzwanie. Dowiedz się jakich zasad należy przestrzegać, aby projekt przeszedł przez weryfikację w drukarni.

Data dodania: 2016-06-17

Wyświetleń: 998

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

O czym pamiętać projektując broszurę lub katalog?

Liczba stron

To problem nie tylko grafików, ale w głównej mierze również klientów. Często w wytycznych do projektu zaznaczają, że broszura lub katalog powinny zawierać, na przykład 10 stron. O ile (przeważnie) klienci zdają sobie sprawę, że liczba stron musi być parzysta, o tyle nie do końca wiedzą, że musi być podzielna przez 4. Tylko w ten sposób można projekt na końcu zszyć. Dlatego kluczowe jest na początku zaplanowanie co znajdzie się na poszczególnych stronach, aby na końcu nie trzeba było przemieszczać wszystkich elementów.

Papier wnętrza i okładki

Często klient decyduje się na wykonanie okładki na innym papierze i z innymi uszlachetnieniami, tak aby pierwszy kontakt czytelnika z materiałem poligraficznym zachęcał do jego otwarcia. Musimy mieć taką informację jeżeli zdecydujemy się na umieszczenie jednego zdjęcia na dwóch stronach (na stronie 2 i 3 lub na przedostatniej i ostatniej). Zdjęcie przechodzące ze strony na stronę jest bardzo efektowne, ale nie jeżeli posiada dwa różne podłoża. Połowa zdjęcia wydrukowana na papierze okładkowym może mieć inne nasycenia kolorów, inny połysk od zadruku na papierze z wnętrza.

Rozkładówki

Niestety poligrafia ma to do siebie, że zmusza liczyć się z niedokładnością. W przypadku, gdy jedno zdjęcie ma zajmować obszar dwóch sąsiednich stron, powinniśmy założyć że nie zgrają się one idealnie
i może występować nawet trzymilimetrowe przesunięcie względem stron. Tylko na centralnej parze stron możemy mieć pewność że zdjęcie będzie się zgrywać.

Pamiętajmy o marginesach wewnętrznych

Konieczność umieszczania spadów i marginesów wewnętrznych jest poruszana na każdym kroku, lecz w przypadku broszur czy katalogów marginesy wewnętrzne są szczególnie ważne.

Impozycja

Jeżeli drukarnia nie wymaga od Ciebie wykonania impozycji nie zabieraj się za to. Mogą z tego wyniknąć niepotrzebne nieporozumienia. Wyeksportuj kolejno strony do PDFa i przekaż go do drukarni.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena