Wielkopowierzchniowe posadzki podłogowe podobnie jak duże powierzchnie ścian betonowych wymagają tworzenia tzw. szczelin dylatacyjnych. Stosowanie takiej techniki w budownictwie jest spowodowane istnienia zjawiska skurczu termicznego, który powstaje z powodu różnicy temperatur między dniem a nocą.
Posadzki betonowe, które są zazwyczaj stosowane w różnego rodzaju firmach i magazynach są narażone na obciążenia spowodowane ruchem pojazdów takich jak np. wózki widłowe. Podczas codziennego użytkowania takiej posadzki ulega ona mechanicznemu uszkodzeniu, które powstaje w szczególności na krawędziach w/w szczelin. Jak ochronić posadzkę przed uszkodzeniami? Powszechnie stosowaną techniką celu maksymalnego niwelowania uszkodzeń jest uszczelnianie szczelin dylatacyjnych. Szczeliny wypełnia się specjalnie stworzoną do tego celu masą uszczelniającą. Jak to wykonać samodzielnie?
1. W pierwszej kolejności należy dokładnie oczyścić szczelinę z brudu i pyłu. Można to zrobić odkurzaczem przemysłowym. Nie należy zapominać o sprawdzeniu czy nie ma elementów, które słabo trzymają się krawędzi - jeśli takie są należy je odkuć. Przyklejamy na koniec papierową taśmę w okolice szczeliny by zabezpieczyć sąsiadującą z szczeliną posadzkę.
2. W celu zapewnienia odpowiedniego kształtu i wzmocnienia spoiny warto umieścić w szczelinie specjalny elastyczny sznur polietylenowy. Rozmiar sznura należy dobrać do szerokości szczeliny. Nieodpowiedni kształt spoiny uszczelniającej może skrócić jej żywotność i spowodować jej zerwanie przez pojazdy poruszające się po budynku.
3. Brzegi szczeliny koniecznie trzeba zagruntować odpowiednim środkiem gruntującym. To jaki środek trzeba użyć zależy od typu stosowanej masy uszczelniającej. Po zagruntowaniu należy odczekać do 4 godzin, by grunt wsiąkł w posadzkę i zatkał pory dylatacji betonowej. Stosowanie gruntu wzmacnia posadzkę oraz zwiększa przyczepność masy uszczelniającej do posadzki
4. Możemy teraz przejść do wprowadzenia do szczeliny masy uszczelniającej. Robimy to ręcznie lub specjalnymi wyciskarkami pneumatycznymi. Nadmiar masy należy zebrać szpachelką a powierzchnię spoiny należy wygładzić np. roztworem mydła lub specjalnym środkiem do tego wyprodukowanym.
5. Po wygładzeniu powierzchni należy natychmiast zerwać taśmę zabezpieczającą, by nie związała się z spoiną. Miejsce uszczelniania na parę godzin trzeba pozostawić zabezpieczone i wyłączone z ruchu wewnętrznego.