Zwykle, gdy porusza się temat projektowania wnętrz, dyskusja skupia się wokół zagadnień estetyki, nowych trendów, tego, jak stworzyć swoją własną i osobistą przestrzeń, oraz tego, w jakim stylu ma ona zostać urządzona. Jednak gdy sprawa dotyczy projektowania wnętrz publicznych, (a nie tylko prywatnych), pojawiają się zupełnie nowe zagadnienia i wyzwania. Wystrój wnętrza sklepu, czy salonu usługowego ma za zadanie nie tylko podobać się jego właścicielowi. Celem dobrego designu wnętrz staje się dotarcie do jak największej ilości potencjalnych konsumentów, którzy wchodząc do danego biznesu, tworzą swoją pierwszą opinię o danym miejscu właśnie na podstawie tego, co zobaczą w ciągu pierwszych kilkunastu sekund.
Zastanówmy się przez chwilę nad tym, ile razy zdarzyło się nam zajrzeć do kawiarni, pubu, restauracji i po chwili w oparciu jedynie o nasze przeczucia i ocenę wystroju wnętrza stwierdzenie, że poszukamy innego miejsca, czegoś „bardziej w naszym stylu”. A przecież w takim niepozornym miejscu być może czekała na nas miła niespodzianka lub atrakcyjna oferta, która zmieniłaby nasze nastawienie do danego biznesu, ale nigdy się o tym nie dowiemy, gdyż zrezygnowaliśmy z zostania klientem lokalu. Studio projektowania wnętrz ma w swoim arsenale wiele narzędzi, którymi może wpłynąć nie tylko na to, czy zostaniemy klientem, ale również na to ile czasu spędzimy wewnątrz, oraz ile pieniędzy zostawimy na miejscu.
Kolor sukcesu
Liczne badania prowadzone wśród konsumentów wykazują, że kolor odgrywa ważną rolę w decyzji wyboru produktu dla około 85% przypadków (dane pochodzą z CM Group z Alexandria w stanie Virginia, USA). W przypadku wyboru pomiędzy konkretnymi produktami ich producenci również posługują się kolorystyką i designem, by namówić klienta do wyboru właśnie ich produktu. W przypadku projektowania wnętrz kolorystyka poszczególnych sekcji sklepu może wpłynąć nie tylko na decyzję o zakupie, ale wpłynąć również na szybkość podejmowania decyzji w tym również tak zwanych zakupów pod wpływem impulsu. Różne znane marki dobierają kolorystykę w zależności od modelu sprzedaży, chcąc zachęcić klientów do pozostania dłużej – stosując barwy stwarzające uczucie komfortu i relaksu. Inne znane marki jak na przykład sieć fast-foodów z logiem w kształcie charakterystycznej litery „M” nie chce, by klienci zostawali zbyt długo, gdyż pełna restauracja fastfood i brak miejsc siedzących zniechęci wielu potencjalnych klientów. Stąd też sieć ta stosuje żółty kolor i jaskrawą kolorystykę w wystroju swoich wnętrz, która sprawia, że po dłuższej chwili konsument chce już wstać i wyjść.
Przestrzeń publiczna
Przestrzeń – podobnie jak w przypadku projektowania wnętrz prywatnych pozostaje kluczowym elementem designu w projektowaniu wnętrz publicznych. Być może ma tutaj nawet większą wartość niż w projektach przestrzeni mieszkalnych. Przestrzeń wpływa nie tylko, na samopoczucie konsumenta czy też jego swobodę ruchów. Odpowiednio „ujarzmiona” przestrzeń przekłada się również na liczbę miejsc siedzących, jakie pomieści lokal gastronomiczny lub na ilość łatwo dostępnych towarów w sklepach itd. – obydwie te cechy w znaczny sposób przyczyniają się do wzrostu szeroko rozumianej sprzedaży.
Ale to nie wszystko...
Wystrój wnętrz w miejscach publicznych wpływa również na sprawnie działające zaplecze np. kuchnia lokalu gastronomicznego, musi przecież zająć nie za dużo, ale i nie za mało miejsca lokalu i umożliwić pracownikom sprawną obsługę klientów. Wszystko, począwszy od dobrej akustyki sali, w której prywatna rozmowa nie niesie się wokół jak na otwartym forum, lub lubiane przez klientów stoliki na uboczu dające uczucie prywatności – to właśnie dzieło wystroju wnętrz. Tak samo, jak oryginalność i „to coś” co sprawi, że zapamiętamy dany lokal / sklep i wrócimy do niego jako konsumenci, a może i polecimy to miejsce znajomym. Zastanówmy się teraz nad jedną rzeczą. Czy gdy opisujemy komuś naszą ulubioną kawiarnię, sklep, lub lokal, czy słowa, których używamy do ich przybliżenia, nie są właśnie sprawką dobrego wystroju wnętrz?