Każdy, kto próbował wysłać pojedynczą paczkę za pośrednictwem firmy kurierskiej wie z pewnością, że taka operacja do tanich nie należy, a problem z ceną będzie tylko jednym spośród wielu kłopotów nadawcy. Dlaczego i jak sobie z tym poradzić?

Data dodania: 2014-10-11

Wyświetleń: 1608

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Tani kurier nie dla klientów indywidualnych

Kurier nie dla indywidualnych

Nie będzie żadnej przesady w następującym stwierdzeniu: firmom kurierskim nie zależy na obsłudze pojedynczych zleceń – kurierzy chcą mieć stałych klientów, którzy będą wysyłali wiele paczek. Jeśli więc chcesz wysłać jedną lub dwie, ba, nawet i dziesięć paczek w miesiącu, to nie masz co liczyć na dobrą cenę. Nie wierzysz? Nie musisz, ale przejrzyj sobie cenniki firm kurierskich i natychmiast zrozumiesz, co mam na myśli. Dopóki nie jesteś klientem masowym, nie możesz uważać kuriera za tani sposób nadawania paczek. Może więc warto zastanowić się nad takim pytaniem: skoro kurierzy niżej wyceniają paczki dla klientów większych, to jak stać się klientem większym, wysyłając paczki sporadycznie? W tym pozornie niespójnym pytaniu jest ukryty całkiem niezły pomysł: opcja skorzystania z brokera kurierskiego.

Broker kurierski – pośrednik czy coś więcej?

Brokerem kurierskim jest firma pośrednicząca w nadawaniu paczek. Opisując jego działanie w sposób obrazowy: broker zbiera paczki od swoich klientów (osób prywatnych i firm), a następnie występuje jako nadawca i sam negocjuje warunki z firmą kurierską. Pośrednicy wybierają zwykle jeden z dwóch podstawowych modeli działania: w sieci, tak jak epaka.pl czy furgonetka albo stacjonarnie. W pierwszym przypadku kurier odbiera paczkę bezpośrednio od zamawiającego, a w drugim klient brokera sam dostarcza swoją paczkę do punktu pośrednika i przesyłka jest odbierana stamtąd.

Dobrze, zasady działania są mniej więcej jasne, jednak dlaczego ktoś miałby decydować się na wybór brokera? Otóż po pierwsze chodzi o pieniądze. Broker zawsze obsługuje sporą liczbę paczek, a to daje mu uprzywilejowaną pozycję w negocjacjach cenowych z firmami kurierskimi. To oznacza, że firma brokerska będzie w stanie swoim klientom zaoferować ceny nawet o 70% niższe w porównaniu z wyceną przygotowaną przez firmy kurierskie dla indywidualnych klientów. W większości przypadków różnice cenowe nie są tak spektakularne, ale trzeba przyznać, że przy wycenach firm kurierskich nawet 20 czy 30% to całkiem spora suma.  Ważnym atutem firmy brokerskiej jest fakt, że najczęściej zapewnia ona pełną obsługę paczki, od wydrukowania listu przewozowego, po składanie w imieniu swojego klienta reklamacji, jeśli np. kurier nie odbierze przesyłki albo ulegnie ona uszkodzeniu w czasie transportu. Co ważne – pośrednicy najczęściej nie wymagają (przynajmniej w przypadku klientów detalicznych) podpisania żadnej umowy. To z kolei oznacza, że nie trzeba wysyłać określonej ilości paczek, aby cieszyć się niższą ceną. To układ zupełnie odmienny od tego, jaki proponują indywidualnym klientom firmy kurierskie, prawda?

Wybór brokera

Kiedy już upewnisz się, że żaden kurier nie może zapewnić Ci warunków tak dogodnych jak broker, warto postarać się o wybór najlepszego pośrednika. Nie musisz mieć wiele czasu, żeby wyszukać informacje o cenach, wiarygodności i solidności poszczególnych brokerów kurierskich. Później w zasadzie nie pozostaje już nic, jak tylko odstawić paczkę lub czekać na kuriera, bo płatności reguluje się od razu. Dobry broker naprawdę może ułatwić życie, bo pamiętaj, że w każdej sytuacji będzie miał lepszą pozycję w negocjacjach z kurierami, niż Ty, nadawca raptem kilku paczek w miesiącu.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena