Początki stron internetowych sięgają roku 1989, gdy Tim Berners-Lee wynalazł sieć opartą na wykorzystaniu jednego programu, dzięki któremu różne informacje zaczęły być upowszechniane na wielu komputerach. Dobrze znany skrót WWW pochodzi od nazwy sieci określanej jako World Wide Web, co w tłumaczeniu oznacza dosłownie ogólnoświatową sieć.
Strona internetowa jest formą dokumentu, który jest zamieszczany w sieci internetowej, a użytkownicy Internetu mają do niego dostęp za pomocą przeglądarki internetowej. Strony internetowe mogą być tworzone przy wykorzystaniu różnych technologii, przede wszystkim HTML i XML, ale również na przykład przy użyciu technologii Flash. Do budowy stron www stosuje się ponadto tzw. systemy CMS, które są systemami zarządzania treścią. Dobry CMS jest niezbędny, aby w każdym momencie była możliwość aktualizacji treści na stronie i dodawania kolejnych przez osoby, które nie są specjalistami w kwestiach technicznych. Każdy właściciel strony powinien być w stanie dodać lub zmienić treść bez pomocy informatyka.
Najczęściej stosowanym systemami CMS są: Joomla!, WordPress i Drupal. Istnieje wiele systemów bezpłatnych, ale w każdym przypadku należy sprawdzić dokładnie, na jakich zasadach są udostępniane do powszechnego wykorzystania. W przypadku niektórych z nich istnieje ograniczenie w ilości podstron, które można utworzyć. Problematyczne są też systemy, które powodują wyświetlanie się reklamy na stronie. Za każdym razem należy zapoznać się z zasadami korzystania z systemu zawartymi w regulaminie, aby uniknąć przykrych niespodzianek.
Dlatego też w dzisiejszych czasach, coraz więcej firm decyduje się na inwestycje w indywidualnie zaprojektowanym systemie zarządzania treścią. Autorskie systemy CMS dają możliwość dostosowania swoich możliwości indywidualnie pod każdego klienta. Dodatkową opcją jest brak regularnej aktualizacji systemu.
Strony internetowe umożliwiają komunikację z odbiorcami. Na stronie można zamieścić nie tylko konkretne treści informacyjne, ale również dane do kontaktu, co jest szczególnie ważne w przypadku firm, które poprzez Internet starają się pozyskać klientów. Także w sytuacjach bardziej prywatnych, np. w przypadku prowadzenia bloga, podanie kontaktu na stronie jest bardzo istotne. W wielu wypadkach istotne jest również umożliwienie internautom zamieszczania wpisów na stronie.