Dziecko przeżywa i rozumie otaczającą go rzeczywistość w sposób zgoła odmienny od dorosłego. Inaczej także dlatego, że odpowiednio do swojego wieku manifestuje problemy i trudności w sferze emocji. W żadnej mierze nie oznacza to jednak, że kłopoty, z jakimi borykają się najmłodsi, ustępują znaczeniem i intensywnością problemom dorosłych. 

Data dodania: 2014-07-17

Wyświetleń: 912

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Psychoterapia dzieci -  kiedy powinniśmy udać się z dzieckiem do specjalisty?

Na wstępie, warto z całą stanowczością podkreślić, że dzieci, podobnie jak dorośli, potrafią cierpieć z powodu objawów nerwicy, depresji czy fobii. Ich funkcjonowanie mogą także zakłócać różnego rodzaju napięcia, stany lęku lub smutku. 

Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

Zazwyczaj decyzja rodziców o skorzystaniu ze wsparcia psychologicznego bywa poprzedzona okresem bezsilności i bezradności wobec problemów dziecka, takich jak np. moczenie się w nocy czy ataki lękowe. Istnieją jednak inne aspekty zachowania dziecka, których nie powinniśmy ignorować. Warto rozważyć konsultację z psychoterapeutą, gdy rodzice i najbliżsi obserwują następujące zmiany:

  • dziecko staje się bardziej agresywne, nie panuje nad swoją złością i nie przewiduje konsekwencji jej demonstrowania;
  • jest bardziej  lękliwe i wycofane;
  • jego zachowanie w środowisku domowym znacząco różni się od zachowania w szkole, przedszkolu;
  • zmienia sposób swojej zabawy lub przestaje czerpać satysfakcję z aktywności, które dotychczas sprawiały mu radość;
  • skarży się na dolegliwości somatyczne – bóle głowy, brzucha, pojawia się nocne moczenie (lub zdarza się, że dziecko przez długi okres czasu nie kończy treningu czystości);
  • staje się nadpobudliwe, nerwowe, ma trudności z koncentracją uwagi;
  • dużo choruje;
  • nie chce jeść;
  • nie chce chodzić do przedszkola, szkoły,  boi się pozostawać bez rodziców;
  • nie ma kolegów, nie potrafi bawić z innymi dziećmi​.


Sesje z psychoterapeutą - jak to wygląda w praktyce?

Techniki terapeutyczne w przypadku pracy z dziećmi znacząco odbiegają od stylu interwencji terapeuty podczas sesji z osobami dorosłymi. Psychoterapeuta stara się interpretować spontaniczną aktywność dziecka, by pomóc mu zrozumieć otaczający go świat. Służy temu wykorzystanie aktywności dziecka podczas rysowania, śpiewania, budowania konstrukcji z klocków czy odgrywania ról poprzez zabawki.

Podczas psychoterapii dzieci szczególnie ważna jest pomoc rodziców. Często bowiem problemy emocjonalne dzieci odzwierciedlają w istocie trudności pojawiające się w rodzinie. To, co rozgrywa się między rodzicami oraz w stosunku rodziców do dzieci, w ogromnej mierze konstruuje sytuację psychologiczną dziecka.

Zazwyczaj na konsultację dotyczącą niepokojących zachowań dziecka najpierw zapraszani są sami rodzice lub rodzic. Następnie – na dwie lub trzy sesje diagnostyczne - zapraszane jest dziecko. Po tych spotkaniach  psychoterapeuta omawia wraz z rodzicami rozumienie problemów lub objawów występujących u dziecka. Proponuje metody terapii, wsparcia, nierzadko dla całej rodziny.

W przypadku decyzji o rozpoczęciu psychoterapii rodzinnej rodzice, a czasem inne, bliskie dziecku osoby, proszone są o branie czynnego udziału w sesjach. W toku spotkań, specjalista przygląda się między innymi temu, w jaki sposób małego pacjent swoją aktywnością na sesjach sygnalizuje problem, który dotyka całą rodzinę.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena