Jednym z najskuteczniejszych i najczęściej wykorzystywanych sposobów na zwiększenie popularności witryny internetowej jest pozycjonowanie, znane również w języku polskim jako optymalizacja dla wyszukiwarek. To ostatnie określenie jest niemal dosłownym tłumaczeniem angielskiego wyrażenia Search Engine Optimization, od którego pochodzi znany niemal wszystkim użytkownikom sieci skrót SEO
Celem pozycjonowania jest uzyskanie jak najlepszych (czytaj: jak najwyższych) pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu ma szanse wpaść w oko większej liczbie internautów. Niezależnie od tego, czy działania SEO obejmują optymalizację kodu i struktury strony, czy pozyskiwanie zewnętrznych odnośników podnoszących jej wartość, muszą za każdym razem uwzględniać specyfikę działania algorytmów wyszukiwarek, czyli metod i preferencji, według których indeksują przeszukiwane przez roboty indeksujące strony.
Algorytmy ulegają nieustannym modyfikacjom, są wciąż unowocześniane, więc do zadań profesjonalnego pozycjonera należy również poznawanie tych mechanizmów i śledzenie wprowadzanych zmian, aby móc wykorzystać je w praktyce. Często pracownicy firm zajmujących się SEO muszą się kierować jedynie swoją intuicją i doświadczeniem, bo szczegółowa struktura i działanie algorytmów należą do najpilniej strzeżonych tajemnic. Najbardziej znanym jest algorytm Google, który intryguje pozycjonerów od zawsze. W momencie wprowadzenia zrewolucjonizował pracę wyszukiwarek, bo jako pierwszy za najważniejszy element popularności strony uznawał jakość i ilość prowadzących do niej linków.
Wiedza o tym natychmiast zaczęła być powszechnie stosowana w pozycjonowaniu, ale doświadczeni specjaliści SEO wiedzą, że nie należy z ilością linków przesadzać, gdyż algorytmy są wyposażone w coraz skuteczniejsze mechanizmy umożliwiające odróżnienie prawdziwych wartościowych odsyłaczy do danej strony od tworzonych masowo sztucznych linków bez wartości. Stawiając na ilość można sobie podczas pozycjonowania strony tylko zaszkodzić.