Osobą odpowiedzialną za przyznawanie gwiazdek hotelom w naszym kraju jest Marszałek Województwa, na terenie którego położony jest hotel. Maksymalna liczba gwiazdek wynosi pięć, zaś w przypadku kempingów – cztery. Co kilka lat następuje weryfikacja, czy hotel nadal spełnia wymagane standardy.
A jakie one są?
Zacznijmy od tego, co to jest hotel. Aby obiekt mógł być określany tym mianem, musi mieć minimum 10 pokoi, z czego większość powinna być jedno- i dwuosobowa, a do tego oferować obszerny zakres usług dla gości w nim przebywających.
Co w hotelu?
Obiekt musi mieć dwa osobne wejścia: jedno do holu, w którym znajduje się recepcja, a drugie do holu prowadzącego do części gastronomicznej. Dodatkowe, oddzielne wejście powinno być przeznaczone dla różnego rodzaju dostawców. Hotel musi mieć też parking strzeżony dla gości, na nim zaś wydzielone miejsca do parkowania dla osób niepełnosprawnych oraz miejsce dla autokarów. Nie dalej niż 100 metrów powinien znajdować się postój taksówek – to kryterium jednak nie jest jednak niezbędne z uwagi na to, że wiele hoteli umożliwia bezpłatne zamówienie taksówki, a część hoteli znajduje się w miejscach, gdzie taksówek po prostu nie ma.
Jeśli w budynku jest więcej niż trzy piętra, powinien być on wyposażony w windę. Każdy gość powinien mieć możliwość skorzystania z telefonu w recepcji oraz zapłacenia za pobyt kartą płatniczą.
Co w pokojach?
Pierwsze kryteria dotyczą powierzchni pokojów. Minimalny rozmiar pokoju trzyosobowego to 16 m², dwuosobowego – 14 m², a jednoosobowego – 10 m². W każdym z pokojów musi być łazienka z ciepłą i zimną wodą dostępną przez całą dobę. Na łóżku trzeba się wyspać – musi być więc odpowiedniej wielkości, czyli 90x200 cm, jeśli są jednoosobowe i 140x200 cm w przypadku łóżek dwuosobowych. Oprócz łóżek w każdym pokoju powinny być też takie meble jak: stół, ewentualnie biurko, nocna szafka, wieszak naścienny.
Z urządzeń elektrycznych standard trzygwiazdkowych obejmuje telewizor, przynajmniej dwie lampy na suficie, nocną lampkę. W pokoju powinien być też dostęp do internetu.
Usługi dla gości
By hotel mógł umieścić trzy gwiazdki przy swojej nazwie, musi również oferować pewną minimalną liczbę usług dla swoich gości. Obsługa pokojów ma być dostępna do godz. 22.00. Ponadto w ośrodku obowiązkowo powinna być zatrudniona obsługa bagażowa, a goście powinni mieć możliwość skorzystania z przechowalni bagażu.