W dzisiejszych czasach ludzie szukają oszczędności wszędzie, warto więc zadbać o certyfikat. Ten dokument określa wielkość zapotrzebowania na energię, niezbędną do zaspokojenia potrzeb związanych z użytkowaniem budynku lub lokalu. Ma on na celu poprawę jakości energetycznej budynku oraz informację dla właściciela bądź użytkownika o możliwych do zrealizowania działaniach, które poprawią standard energetyczny budynku i przyczynią się do niższych rachunków za ogrzewanie, jednocześnie dbając o środowisko.
Od 2013 roku, każdy nowopowstały budynek czy też już istniejący powinien posiadać certyfikat energetyczny. Taka jest decyzja Parlamentu Europejskiego, który uchwalił Dyrektywę w sprawie charakterystyki energetycznej budynku. Jej celem jest ograniczenie zużycia energii i kosztów ogrzewania budynków. Dyrektywa wprowadza obowiązek posiadania certyfikatów na wszystkich etapach powstawania budynków: projektu, budowy, sprzedaży czy wynajmu, a nawet remontu, jeśli wypłynie to na zmianę stanu budynku względem zużycia energii. Taki dokument jest ważny 10 lat, a po upływie tego okresu należy wyrobić go ponownie.
Świadectwo dla mieszkania lub części budynku należy sporządzić przed przekazaniem lokalu użytkownikowi lub osobie wynajmującej. Zaś dla budynku, który zostaje dopiero oddany do użytku, certyfikat jest jednym z dokumentów wymaganych do uzyskania pozwolenia na użytkowanie.
Aby sporządzić taki certyfikat, potrzebne są specjalne uprawnienia, wiedza i doświadczenie. Warto więc zadbać o dobrą firmę, która go dla nas prawidłowo sporządzi. Radzimy od razu przekreślić te najtańsze lub najdroższe rozwiązania. Dlaczego? Do tej pory certyfikat energetyczny był czystą formalnością, dziś zmierzamy do ograniczenia zużycia energii, ochrony środowiska, a przy tym oszczędności na rachunkach za energię. Teraz szczególną uwagę będzie zwracać się właśnie na ten dokument i będzie to często kontrolowane, dlatego trzeba zadbać o prawidłowość wyników i sporządzenia tego dokumentu. Tanie rozwiązania, kiepski sprzęt nie oddają rzeczywistego stanu budynku, z kolei drogie ceny nijak mają się w stosunku do wykonanej usługi. Jak w takim razie wybrać odpowiednią firmę? Najlepszym sposobem są porządne strony internetowe firm. To jakie informację i w jaki sposób przekazane zostały Klientowi świadczą o firmie. Na takiej stronie koniecznie powinny znajdować się informacje o firmie, usługach i cenach za ich wykonanie. Dobrze jest, jeśli zadbano również o podstawowe informacje, dzięki którym przeciętny Klient nie poczuje się zagubiony w temacie certyfikatów. Nie powinno też sprawić problemu skontaktowanie się z firmą i udzielenie wszelkich, konkretnych informacji, o które prosi Klient.
Certyfikat energetyczny jest nie tylko oficjalnym dokumentem określającym zapotrzebowanie na energię, ale zwraca też uwagę Klientów na ilość potrzebnej energii, która pomoże znaleźć oszczędności.