W tej drugiej kategorii mamy najczęściej przedszkola prowadzone przez gminy czy miasta, a w pierwszej znajdują się miejsca typowo prywatne lub zarządzane przez różnego rodzaju fundacje bądź organizowane przez zakłady pracy. Bardzo dokładne zapoznanie się z organizacją przedszkola, do którego planujemy posłać nasze dziecko, jest absolutną koniecznością ze względu na potężne różnice między nimi.
Publiczne przedszkole w większości miast to w zasadzie wszystko to, czego możemy się spodziewać po placówkach publicznych. Na pewno uderzą w nas braki miejsc. Ten problem jest obecny niemal w całym kraju, przez co nie ma pewności, że nasz maluch w ogóle do przedszkola zacznie chodzić. W praktyce wygląda to tak, że zwykle pojawiają się różnego typu kolejki i listy oczekujących, przez które do końca nie wiadomo, czy miejsce uda się zdobyć, czy nie. W dodatku przedszkola publiczne wcale nie są bezpłatne. Oferuje się nam coś na kształt pakietu podstawowego, którym jest kilka godzin dziennie podstawowej opieki, a za wszystkie inne trzeba słono zapłacić. Zajęcia dodatkowe czy normalny czas przebywania w przedszkolu to naprawdę spory rachunek na koniec każdego miesiąca.
W przedszkolu prywatnym rodzice traktowani są jak zwykli usługobiorcy przez zwykłą firmę. Wygląda to tak, że za określoną z góry sumę pieniędzy otrzymujemy określony zakres opieki nad dzieckiem w czasie, na który się zdecydujemy. Niemal zawsze można dostosowywać szczegóły sposobu korzystania przez dziecko z przedszkola w sposób bardzo szczegółowy. Najważniejsze jest to, że nasza pociecha będzie miała dużo lepsze warunki niż w placówce publicznej. Na pewno pracować tam będzie lepiej wykształcony i cały czas jeszcze uczący się personel.
Prywatne przedszkola stawiają sobie zwykle za punkt honoru nadążanie za nowymi trendami w światowej edukacji przedszkolnej, co oznacza, że nasze dzieci będą przygotowywane do życia w najlepszy możliwy sposób. Odnosi się to do działania przedszkola w rozumieniu ogólnym, czyli organizacji całego pobytu, ale także do szczegółowych zajęć prowadzonych w czasie przebywania dzieci w placówce. Różnice widoczne są gołym okiem, chociażby poprzez znacznie lepsze podejście do nauczania języków obcych czy rozwoju kreatywności artystycznej.