Jeszcze kilka lat temu ekologia nie była utożsamiana z ekologicznymi produktami. Większość osób kojarzyła ekologię głównie z ogólnie rozumianą ochroną środowiska naturalnego, która to była z kolei utożsamiana z niektórymi grupami walczącymi o lepsze traktowanie zwierząt, ochronę zagrożonych terenów itp. Całkiem niedawno przywędrowała do nas z zachodniej Europy oraz USA swoista "moda na ekologię", a ściślej rzecz ujmując - na produkty ekologiczne. Nie ulega wątpliwości, że trend stał się mocno widoczny i przybiera na sile, czego owocem jest rzesza ekologicznych sklepów. Produkty ekologiczne parę lat temu były kojarzone niemal wyłącznie ze zdrową żywnością. Nic w tym dziwnego, bo rzeczywiście były one zdecydowanym numerem jeden wśród ekoproduktów dostępnych na polskim rynku ekologicznym. Sytuacja drastycznie zmieniła się mniej więcej w roku 2010. Śladem zachodnich sąsiadów polski rynek (głównie handlu internetowego) zaczął się zapełniać produktami innych branż - kosmetyków, środków czystości, produktów dla mam i dzieci.
Trend na używanie produktów naturalnych wziął się z kilku podstawowych czynników, które miały zasadniczne znaczenie w tej kwestii. Pierwszym są media, które silnie promowały i promują w dalszym ciągu zdrowy styl życia, połączony z używaniem produktów ekologicznych. Można tu wymienić choćby modę na ekomacierzyństwo - np. używanie pieluszek wielorazowych, drewniane zabawki itp. Kolejnym czynnikiem jest bez wątpienia większa świadomość zagrożeń płynących z używania produktów zawierających chemiczne środki, szkodliwe dla zdrowia dorosłych i zwłaszcza dzieci. Wspomniana większa świadomość łączy się z kolejnym czynnikiem, którym jest większa troska o własne zdrowie sporej części Polek i Polaków. To tylko kilka czynników, ale wydają się być one podstawowymi. Z całą pewnością udałoby się wymienić ich dużo więcej.
Wśród produktów ekologicznych, cieszących się dużą popularnością, można wymienić chociażby: kosmetyki ekologiczne (oczywiście wybieramy te certyfikowane), ekologiczne środki czystości - np. rewelacyjne orzechy piorące czy wspomniane wyżej drewaniane zabawki, które są już na szczęście oferowane przez polskich producentów zabawek. Warto zaznaczyć, że nie o wszystkich produktach mówi się, że są ekologiczne, a znamy je od lat - np. płytki ceramiczne.
Moda na ekologię trwa już kilka ładnych lat i wydaje się, że wcale się nie kończy, a momentami przeciwnie - wygląda na to, że dopiero się rozkręca i nabiera rozpędu. Efekty zobaczymy za kilka lat, ale już teraz można powiedzieć śmiało, że produkty ekologiczne znalazły dla siebie miejsce na polskim rynku i nie wydają się być zagrożone.