Analytics to darmowa usługa pozwalająca na podłączenie do strony internetowej zaawansowanych statystyk, które pozwalają nam śledzić w trybie rzeczywistym i okresowy oglądalność strony www oraz wiele innych parametrów. Dzięki Google Analytics możemy sprawdzić np. mieszkańcy jakiego miasta odwiedzają naszą witrynę, z jakiego systemu operacyjnego korzystają, ile czasu średnio na niej spędzają oraz jakie podstrony cieszą ich największą popularnością. Dodatkowo możemy również przeanalizować, skąd następuje najwięcej wejść na naszą stronę oraz jakie hasła wpisują w wyszukiwarkę Google Internauci trafiający na witrynę. Statystyki tego typu są bardzo pomocne zarówno przy tworzeniu kampanii reklamowych, jak i dla specjalistów SEM, którzy mogą dzięki nim planować pozycjonowanie oraz analizować dotychczasowe poczynania.
Innym bardzo ciekawym narzędziem od Google jest usługa Google Maps, a właściwie to centrum firm lokalnych, które pozwala na naniesienie naszej firmy na mapę Google, co pozwala na geolokalizację firmy, a także ma nie mały wpływ na pozycjonowanie strony, zwłaszcza jeśli chodzi o frazy lokalne, ponieważ dla tych fraz wyświetlana jest mapa z naniesionymi firmami.
Kolejnym narzędziem udostępnionym dla użytkowników Google jest narzędzie Google Webmaster. To narzędzie przeznaczone jest jak sama nazwa mówi dla webmasterów oraz specjalistów od SEM. Dzięki temu narzędziu możemy sprawdzić ilość linków prowadzących do naszej strony oraz adresy stron z jakich pochodzą, linki wewnętrze, a także możemy zgłosić do wyszukiwarki Google mapę strony, co przyspieszy indeksację podstron witryny. Narzędzie to jest idealne dla osób, które wykonują pozycjonowanie i chcą na bieżąco spawdzać efekty swojej pracy.
Wszystkie powyższe narzędzia Google to doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą analziować działania SEO oraz skutecznie promować swoją stronę przy pomocy dodatkowych opcji jak Google Maps.