Każdy nauczyciel, który zetknął się zawodowo z zagadnieniami dotyczącymi zagrożeń życia, wie jak jest to istotny problem, aby właściwie przekazać uczniom wiedzę z zakresu pierwszej pomocy. Jednak poza wiedzą i umiejętnościami, każdy pedagog chcący nauczać uczniów pierwszej pomocy, musi posiadać odpowiednie uprawnienia. Nie każdy pamięta, że nie ma potrzeby zatrudniania w szkole do tego celu ratownika medycznego czy innej osoby będącej przedstawicielem jednego z zawodów działających w Państwowym Ratownictwie Medyczny. Byłoby to co prawda wyjście dobre, jednak dosyć drogie. Istotnym zagadnieniem jest więc nabycie przez nauczycieli uprawnień do nauczania pierwszej pomocy. Aspekt ten reguluje Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2009r. w sprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Kto może prowadzić tego typu szkolenia z pierwszej pomocy dla nauczycieli?
Zgodnie z rozporządzeniem, część teoretyczną i ćwiczeniową w ramach szkolenia może prowadzić lekarz systemu, pielęgniarka systemu lub ratownik medyczny, posiadający co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe. Zajęcia teoretyczne i praktyczne w zakresie zagadnień psychologicznych może prowadzić psycholog posiadający co najmniej trzyletnie doświadczenie pracy w zawodzie.
Najważniejsze informacje co do tego typu szkoleń
Zakres szkolenia został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Zdrowia. Czas trwania szkolenia ustalono na 30 godzin lekcyjnych. Szkolenie musi się zakończyć egzaminem teoretycznym i praktycznym, który jest przeprowadzany przez osoby posiadające kwalifikacje do prowadzenia tego typu szkoleń. Po zdanym egzaminie uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie zgodne ze wzorem zamieszczonym w załączniku do rozporządzenia. Zaświadczenie to uprawnia nauczyciela do nauczania pierwszej pomocy w okresie 5 lat od wydania.