Aromaterapia jest jednym z nich i służy nie tylko przyciągnięciu klienta, ale – zwyczajnie – poprawieniu nam nastroju.
To właśnie w okolicach Bożego Narodzenia częściej kupujemy różnego rodzaju świeczki zapachowe, odświeżacze, kadzidełka, a bardzo popularnym zapachem jest przede wszystkim woń piernika. Ta przepełnia ulice i targowiska, wytwarzając prawdziwie „świąteczny klimat” i przyczyniając się do wzrostu dochodów handlowców. Ich wysokie zyski w okresie świątecznym potwierdzają eksperymenty
dr Anny Stoehr z Instytutu w Paderborn, która w swoich badaniach wykazała, że zapach ma zdecydowany wpływ na zachowania konsumentów. Wyniki jej ankiet dowodzą, że czas przebywania w aromatyzowanej przestrzeni może wydłużyć się o około 15,9 procent, tendencje zakupowe wzrastają wówczas o 14 procent, a sama sprzedaż nawet o 6 procent.
Nie tylko w święta
Obok większej ilości pieniędzy, które wydajemy pod wpływem emocji związanych z zapachami, przyjazne (i przede wszystkim znane) wonie, jak cynamon, świeże pieczywo czy pomarańcza, poprawią humory i wprowadzą przyjemną atmosferę do naszych domów w czasie grudniowego świętowania. Okres bożonarodzeniowy to dobry moment na wykorzystanie aromaterapii do wzmocnienia „rodzinnego” nastroju w naszych domach, jednak nie tylko wtedy marketing zapachowy sprawdza się, jako skuteczne narzędzie do szeroko pojętej manipulacji otoczeniem.
Naturalne roślinne olejki eteryczne (cynamonu, goździków, wanilii czy pomarańczy właśnie), w przeciwieństwie do syntetycznie wytwarzanych perfum w sprayu, niwelują zbędne pobudzenie czy nawet agresję, wprowadzając osobę, która je wdycha, w stan rozluźnienia. Taki stan z kolei zdecydowanie pomaga w podjęciu decyzji nie tylko zakupowych. Może na przykład poskutkować w przekonaniu partnera do naszego pomysłu, (jakikolwiek by nie był) albo „wymuszenia” na nim decyzji, na której nam zależy.
Jak widać, ogromna różnorodność zapachów i, co się z tym wiąże, reakcji na nie, jest powodem, dlaczego są tak popularnym narzędziem, wykorzystywanym w licznych obszarach komunikacji między ludźmi. Węch jest równie ważny, jak smak czy percepcja wzrokowa, jednak nie zawsze uświadamiamy sobie jego wpływ na nasze zachowanie. A ten jest niezwykle istotny...
Czy wiesz, że… Aromaterapia to termin stworzony przez francuskiego chemika Rene-Maurice Gatefosse, który badał olejki eteryczne oraz ich działanie na organizm człowieka. Jest to sposób leczenia za pomocą pachnących substancji wytwarzanych przez rośliny. Metodę tę wykorzystuje się od ponad pięciu tysięcy lat, ze względu na jej właściwości lecznicze oraz poprawiające nastrój.Naukowcy z USA dowiedli, że automaty na monety przyciągają o 45% więcej klientów, jeśli w powietrzu unosi się miły zapach. |