Figury geometryczne i bryły są zdefiniowane matematyczne w danym układzie współrzędnych. Obiekty z których obraz w grafice wektorowej jest wykonany zwane są prymitywami. Składają się na nie proste figury geometryczne takie jak na przykład okręgi, krzywe, linie, wielokąty.
Wszystkie prymitywy mają dodatkowe parametry: obrys oraz wypełnienie. Obrys składa się z koloru, rodzaju także grubości. Wypełnienie składa się z koloru względnie rodzaju wypełnienia np. kresek, kropek. Wypełnienie może być również niejednolite składające się z przeźroczystości względnie gradientu.
Grafika wektorowa różni się od grafiki rastrowej tym iż może być w pełni skalowalna. Oznacz to iż dany kształt można w dowolny sposób powiększać, odejmować, obracać spłaszczać lub wydłużać a nie starci ona w żaden sposób swojej jakości. Jest to spowodowane zapisem grafiki wektorowej z wykorzystaniem figur geometrycznych. Na przykład powiększając obraz w grafice rastrowej zaczną pojawiać się widoczne piksele a powiększając projekt grafiki wektorowej będzie można ujrzeć ostre krawędzie figur przez nie opisanych.
Każdy grafik freelancer wie odpowiednio, że potencjał tkwiący w grafice wektorowej jest nieogarniony. Obrazy takie wolno skalować do bardzo dużych rozmiarów, np. wielkości reklamy na bloku i nie straci się ani trochę na jakości. Nadto wektory można eksportować do grafiki rastrowej. Wystarczy podać odpowiednią rozdzielczość to znaczy DPI oraz exportować do obrazu rastrowego. Pozwala to na dowolne wykorzystanie obrazów stworzonych w programach do grafiki rastrowej, takich Adobe Illustrator bądź CorelDraw. Projekty te są wykorzystywane do web design Kraków, projektowania logotypów firm a także innych realizacji.