Prowadzenia rozmowy można się nauczyć. Dzięki wytrwałym ćwiczeniom może opanować tę umiejętność nawet bardzo nieśmiałe dziecko.
David Guevermont, psycholog, zainicjował program telewizyjny „TV Talk Show”, którego celem było ćwiczenie podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
W ćwiczeniu brało udział dwoje dzieci; jedno z nich było gospodarzem, a drugie gościem. Gospodarz miał za zadanie: serdecznie przyjąć gościa, poznać jego zainteresowania, uczucia, myśli i opinie na określone tematy. Rozmowa była nagrywana przez trzy minuty, a następnie gospodarz był oceniany według następujących kryteriów:
- zadawanie pytań (dowiedz się jak najwięcej o osobie, z którą rozmawiasz);
- dzielenie się informacjami o sobie (mów o sprawach, które są dla ciebie interesujące i ważne);
- dostarczanie wskazówek oraz pomoc (podpowiedz, gdy rozmówca nie wie, jak coś zrobić);
- mówienie komplementów (pochwal rozmówcę, np. „Podoba mi się…”);
- dzielenie się osobistymi opiniami (powiedz, co myślisz na dany temat);
- pozytywne komentowanie (powiedz np. „To dobry pomysł”);
- okazywanie zainteresowania (uśmiechnij się, skiń głową, utrzymuj kontakt wzrokowy);
- wyrażenie akceptacji tego, co mówi druga osoba (słuchaj pomysłów innych, postępuj tak, jak proponuje rozmówca).
Następnie dzieci otrzymywały tematy do rozmowy (np. gry, zabawki, filmy), którą miały przeprowadzić w sposób jak najbardziej naturalny; mogły również same zaproponować temat.
Jeśli dziecko jest nieśmiałe i ma trudności z prowadzeniem rozmowy ze swoimi rówieśnikami, może ćwiczyć tę umiejętność z rodzicami – radzi Lawrence E. Shapiro. Dzieci i rodzice mogą się pobawić w domu w „TV Talk Show”. Można zastosować formularz, w którym będą wymienione powyższe kategorie. Jeśli dziecko lub rodzic spełnia wymagania, stawia się krzyżyk lub słowo „tak”. Następnym etapem ćwiczeń jest gra w tę zabawę z rówieśnikami – kolegą, koleżanką, siostrą, kuzynem itp.
Umiejętność prowadzenia rozmowy ułatwia dziecku zawieranie nowych znajomości, jak również wejście do grupy. Można się tego nauczyć!