W niniejszej pracy opisano problem utrzymania Polskiej Kuchni na rynku gastronomicznych przy trasach tranzytowych, oraz poruszono tematykę produktów lokalnych, regionalnych i ich miejsce na rynku żywnościowym w Polsce i na świecie. Znaczącym i końcowym celem tej pracy było również określenie możliwości dalszego rozwoju tej kuchni.

Data dodania: 2011-05-24

Wyświetleń: 2513

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Polski rynek gastronomiczny odgrywa istotną rolę społeczno-gospodarczą w miastach, miasteczkach, wsiach, w tzw. gastronomii przydrożnej, nie tylko w Polsce, ale i w całej Unii Europejskiej. Działalność gastronomii ma istotny udział w działalności sektora hotelowego i restauracyjnego. Wszystkie obecnie funkcjonujące na rynku są zróżnicowane pod względem stylu, jakości i ilości serwowanych dań. Taka „paleta” wyboru placówek gastronomicznych nie pozwala się wybić polskiej gastronomii na pierwszy plan w rynku gastronomicznym. Obecnie polska gastronomia została zepchnięta przez zagraniczne marki typu McDonald, KFC czy sieć restauracji Sphinx. We wszystkich tych restauracjach specjalizujących się w daniach typu Fast foods nie ma miejsca na nasze polskie tradycyjne potrawy. To bardzo smutne, że Polska znana z tak szerokiego asortymentu gastronomicznego, i głębokich tradycji kulinarnych, nie dba o nasze dziedzictwo kulturowe. Tylko nie liczne restauracje próbują konkurować ze sławnymi markami zagranicznymi. Jako jedyna, na czele powoli wysuwa się sieć restauracji Leśne Runo, kapitałowo powiązana z Polską Agencją Rozwoju Turystyki. Takie powiązanie stwarza szansę dalszego rozwoju restauracjom w tej branży, ale i możliwość ochrony naszego regionalnego i lokalnego dziedzictwa w każdej części Polski.

Restauracje Leśne Runo lokalizują się głównie przy drogach tranzytowych, gdyż w miastach powoli zaczyna się ten rynek nasycać pod względem ilości takich placówek. Trafną, więc zatem było decyzją o rozmieszczaniu takich sieci restauracji blisko stacji benzynowych, zjazdach, ponieważ turysta z przyczyn od niego nie dosłownie zależnych, będzie zmuszony się zatrzymać, aby zatankować swój pojazd, a przy okazji skorzysta z chwili odpoczynku na zaspokojenie pragnienia głodu.

Kolejną grupą kapitałową, próbującą się rozwinąć na rynku turystyczno-gastronomicznym, serwująca kuchnię polską staje się restauracja Polskie Jadło. Porównując sieć Kościuszko z siecią Leśne Runo, nie można powiedzieć o mnogości rozmieszczenia tych że restauracji w Polsce, natomiast stara się, aby w najbliższym czasie rozszerzyć nie tylko swój asortyment, ale i lokale.

Planowane do 2012 roku 2100 km dróg ekspresowych i około 900-1000 km autostrad, to około 200 punktów obsługi podróżnych po obu stronach tych szlaków komunikacyjnych. Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła już przetarg na zagospodarowanie takich MOP-ów (Miejsc Obsługi Podróżnych). Do zagospodarowania takich miejsc zgłosiło się już 7 wykonawców, w tym znana firma na świecie AUTOGRIL specjalizująca się w słynnych grillowanych stekach. Nasuwa się pytanie, czy w tych wszystkich lokalach gastronomicznych znajdzie się miejsce w ich menu dla Polskiej Kuchni, dań i wyrobów lokalnych i regionalnych. Czy zdominują tę gastronomię kuchnie innych krajów, a z naszych polskich dań i przysmaków pozostanie niewiele, tylko barszcz ukraiński, fasolka po bretońsku czy śledź po żydowsku?

Według szacunku Instytutu Aktywności Gospodarczej, jedyną nadzieją na uratowanie naszych polskich tradycji jest potrzebna odpowiednia kadra zarządzająca, która będzie posiadać umiejętności świadczenia odpowiednich usług w tych inwestycjach.

Polska gastronomia w turystyce stała się z czasem dobrym produktem turystycznym. Brakuje w niej tylko dobrze wyrobionej marki. W tym celu osoby interesujące się naszą polska kuchnią powinny podejmować odpowiednie kroki i rejestrować swoje produkty regionalne w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ważna jest także promocja takiego jadła poprzez masowe imprezy tj. Festiwal Golonki w Mrągowie i Szczyrku, Święto Ziemniaka, Dzień Kaszy, czy słynne Chmielaki Krasnostawskie.

Gastronomia, jako regionalny produkt turystyczny może stać się jedną z atrakcji turystycznej i kapitałem promocyjnym regionu. Powinna stać się szczególnym obiektem zainteresowań w oczach organizatorów turystyki i władz regionu, a głównym elementem decydującym o atrakcyjności gastronomi i wpływającym jednocześnie na ocenę bazy noclegowej (hoteli) będzie w wielu przypadkach, jakość i różnorodność oferowanych posiłków, ich sposób przyrządzania, podawania, serwowania i najważniejszy smak.  A wyróżnikiem tych potraw powinny stać się lokalne i miejscowe surowce, z których powstają dania.

Licencja: Creative Commons