Jak zachowałbyś się gdybyś dowiedział się że klient którego pozycjonujesz musi zawiesić swoją działalność? Czy pobierać pieniądze od klienta pomimo tego iż nasze pozycjonowanie nie przynosi mu zysków?

Data dodania: 2011-01-18

Wyświetleń: 1470

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Załóżmy hipotetycznie iż któregoś dnia jak co miesiąc umawiasz się ze swoim klientem na odbiór pieniędzy, spacerujecie i rozmawiacie o tym jak idzie jego interes. Jakiś czas temu wybiłeś jego stronę pod umówionymi frazami, pomimo to klienci wcale go nie oblegają, a działalność stale przynosi straty. Twój klient oznajmia ci iż zamyka swoją działalność i w związku z tym nie zamierza więcej nam płacić, nie zobowiązaliśmy się umową. Jak byś się zachował i jakie zachowanie było by najwłaściwsze?

Po pierwsze unikaj takich sytuacji

Warunki muszą być jasne, nie może być tak iż klient zapłaci ci za miesiąc czy dwa po czym rozwiąże waszą współpracę. Prawdopodobnie twoja praca trwała dłużej niż te dwa miesiące i na pewno nie wyceniłbyś jej na dwa razy po 80 złotych. Dlatego też warto jest wcześniej umawiać i oczekiwać zobowiązania przez jaki czas klient będzie wypłacał ci wynagrodzenie, oczywiście pod warunkiem iż umówicie się na usługe abonamentową. Jeśli nie posiadacie umowy kwestia wciąż pozostaje otwarta i tak naprawdę uznaniowa, musisz wtedy polegać na sile swojej perswazji oraz spolegliwości klienta.

Dobrobyt twojego klienta to twój dobrobyt

Kolejnym sposobem na uniknięcie takich sytuacji jest zapewnienie klientów naszemu klientowi, w zasadzie po to go pozycjonujemy. Dlatego przy wyborze fraz postarajmy się aby mogły one przełożyć się na rzeczywiste korzyści naszego pracodawcy/klienta. Oferując frazy powinniśmy zwrócić uwagę na to jak wiele osób danej frazy szuka, przykładowo zajmuje się teraz frazą „Park linowy Rzeszów” która póki co nie cieszy się dużą popularnością. Według narzędzi Google jest to 78 osób w skali miesiąca co wydaje się wynikiem tragikomicznym, warto jednak brać poprawki na kilka kwestii takich jak

-Wzrost popularności frazy wraz z sezonem, po prostu oczywistym jest iż park linowy cieszy się większym zainteresowaniem w okresie wiosennym i letnim.

-Rozwój branży, w Rzeszowie do tej pory nie istniał żaden park linowy dlatego nie dziwi iż mało osób szuka na jego temat informacji. Tak naprawdę bycie pierwszą osobą pozycjonującą rozwijające się branżę jest przywilejem. Dostajemy przewagę czasu nad osobami które będą pozyjonować konkurencję dopiero za kilka miesięcy/lat. Mam paru znajomych którzy również pozycjonują, potrafią oni wcisnąć swoim klientom łatwo do wypozycjonowania ale całkiem bezużyteczne frazy. Przykładowo klientowi którego interesowała fraza „bramy garażowe Kraków” zaproponował „Bramy przemysłowe Kraków” które mają zaledwie po 28 wyszukiwań miesięcznie. Jest to praca dla pracy która przyniesie naszemu klientowi jedynie straty, ponieważ będzie musiał opłacać naszą pracę która nie przyniesie mu żadnych zysków. Takie postępowanie uważam za nieetyczne i niepoprawne moralnie, po za tym jeśli klient zorientuje się że lecimy w kulki może w ten sam sposób traktować nas.

Ratując jakiekolwiek aktywa

Sam miałem przykrą sytuację kiedy dowiedziałem się iż klient zawiesza działalność, a tym samym swoje płatności wobec mnie. Nie posiadałem umowy, natomiast on był nieugięty wobec czego nie byłem w stanie negocjować żadnych płatności więcej, pozostałem z ręką w nocniku. Zaproponowałem wtedy aby jego strona która i tak nie będzie mu potrzebna umieściła w stopce linki do fraz którymi aktualnie się zajmuje, między innymi był tam park linowy czy bramy garażowe. Strona którą pozycjonowałem miała już pagerank 1 który nabyła tylko dzięki mej ciężkiej pracy, poprzez umieszczenie na niej linków odzyskałem chociaż trochę czasu i pracy jaki dla niej poświęciłem. Gdyż mocne linki z tej strony oszczędziły mi pracy i wspomogły moje działania wobec aktualnych klientów. Jest to chyba jedyne rozsądne i możliwe do przyjęcia dla klienta rozwiązanie.

Podsumowując

-Staraj się jasno określać warunki w umowie, pozwala ci ona bezwzględnie egzekwować ustalone warunki

-Przed każdym spotkaniem bierz taką możliwość pod uwagę i przygotuj się na taki rozwój sytuacji, zaskoczony masz większe szanse na bycie uległym

-Dbaj o to aby twoja praca przynosiła dochody nie tylko tobie lecz również twojemu klientowi, stabilne pieniądze dla twojego klienta to większa gwarancja stabilnych pieniędzy dla Ciebie.

-Gdy jesteś w patowej sytuacji szybko kombinuj w jaki sposób ugrać jak najwięcej.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena