Wyszukiwarka internetowa to jeden z pierwszych kroków przy szukaniu danej usługi czy produktu. Czemu nadal tylko połowa polskich przedsiębiorców posiada swoją stronę www? Prawdopodobnie jednej z przyczyn szukać należy w kwestiach finansowych. Jednorazowy wydatek na domenę, serwer, grafikę i programistę to wysoka jednorazowa inwestycja.
Sytuacja przedstawia się tak. Firma, która chce zaistnieć w sieci, aby stworzyć stronę www musi zakupić domenę i serwer, a następnie znaleźć wykonawcę serwisu www. Już na tym poziomie specjaliści IT odnotowują poważne trudności ze strony swoich klientów, gdyż zamówienie domeny i odpowiedniego serwera wymaga co najmniej podstawowej wiedzy o Internecie. Jedna firma rejestrująca domenę, osobna udostępniająca konto hostingowe, kolejna do wykonania strony www – dla przeciętnego polskiego przedsiębiorcy to piętrzące się trudności i konieczność monitorowania technicznych meandrów sieci pomiędzy wszystkimi trzema podmiotami. Na końcu tej drogi: trzy faktury. Jednorazowo - spory wydatek.
Inne formy płatności
Już w starożytności jedną z głównych form płatności była wymiana towarowa. Ja daję Tobie coś, a Ty mi w zamian co innego. Usługa za usługę, produkt za produkt – rzeczywistość tworzyła scenariusze. Praktyki takie są prowadzone do dziś. Wymiana barterowa bardzo często jest stosowana zamiennie z transakcją finansową. Jednak czasem tak się nie da. Wtedy szuka się innych rozwiązań – choćby kredytowania spłaty czy nawet abonamentu.
Jeżeli opłaty za telewizję czy telefon mogą być realizowane w formie abonamentowej, to dlaczego nie mogłoby tak być w przypadku stron www? W zależności od tego, jakiej strony www potrzebujemy, jednorazowy koszt jej wykonania waha się od kilkuset złoty do nawet kilkunastu tysięcy złoty (nie wspominając o wielkich portalach wartych dziesiątki tysięcy złoty). Znacznym ułatwieniem dla Klienta byłoby w tym momencie rozłożenie takiego kosztu, na raty w formie na przykład abonamentu.
Usługi w pakiecie
Wykonanie strony www wymaga od właściciela firmy zamówienia domeny w firmie rejestrującej adresy www, a następnie zakupu odpowiedniego serwera. Dopiero z posiadaną domeną i serwerem możemy zacząć poszukiwania firmy wykonawczej. Układ ten powoduje, iż koordynatorem wszelkich działań pomiędzy firmą rejestrującą, hostingową i wykonującą stronę jest sam przedsiębiorca, który często nie posiada wiedzy wystarczającej do sprawnej realizacji zadania. Dlatego coraz popularniejszą opcją stają się pakiety usług oferowane przez jedną, konkretną firmę. Kupując nowe auto w salonie, możemy w pakiecie dostać ubezpieczenie czy komplet kół zimowych. Korzystając z usług dostawcy internetowego dostaniemy również telewizję i telefon. Podobnie jest również przy zamawianiu strony www. Firma oprócz przygotowania graficznego strony www czy e-sklepu, przygotowaniu odpowiedniego panelu administracyjnego, zarezerwować może Klientowi także domenę i udostępnić konto hostingowe. Przedsiębiorca nie musi się znać na tym, jaki powinien zamówić hosting, czym jest przekierowanie DNS-ów. Nie musi znać fachowej terminologii. Z jedną firmą, z jedną osobą z działu obsługi klienta ustala wszystkie szczegóły i zamawia kompletną, kompleksową usługę.
Reasumując. Kryzys gospodarczy, odbił się na każdej branży. W momencie gdy wiele firm tnie koszty a promowanie się w Internecie jest wręcz obowiązkowe, rozwiązania typu pakietowanie usług czy inne opcje opłat mogą być ciekawą i pożądaną opcją dla małych i średnich przedsiębiorstw.