Konieczna jest również analiza kosztów eksploatacji pojazdu. Należą do nich spalanie, częstotliwość i ceny przeglądów a także koszty części zamiennych, autoryzowanych usług serwisowych i wreszcie ubezpieczenia.
Ponadto ważną sprawą jest ocena awaryjności danej marki lub modelu. Określenie, co najczęściej się psuje i zużywa w trakcie eksploatacji pojazdu pozwoli stworzyć dokładniejszy kosztorys a także pozwoli przewidzieć jakie dodatkowe nakłady finansowe będziemy musieli ponieść po zakupie lub w trakcie użytkowania.
W uzyskaniu odpowiedzi na powyższe pytania bardzo pomocny jest Internet.
Praktycznie każda marka posiada internetowy fanklub, gdzie najczęściej z licznych wypowiedzi użytkowników na forum możemy dowiedzieć się wszystkiego na temat wybranego modelu. Ponadto istnieją strony autoryzowanych dilerów i serwisy ogłoszeniowe zajmujące się pośrednio oceną i porównywaniem wybranych modeli a także marek aut.
Wartościowe informacje niesie również corocznie publikowany w Niemczech raport usterkowości pojazdów TÜV. Raport TÜV to niemieckie stowarzyszenie nadzoru technicznego, które kontroluje obowiązko-we badania techniczne pojazdów w tym kraju. Opracowane wyniki publikowane są w pięciu grupach wiekowych: 1-3 lat, 4-5 lat, 6-7 lat, 8-9 lat, 10-11 lat.
Raport TÜV ocenia:
Odporność nadwozia na korozję.
Sprawność układu kierowniczego.
Usterki tylnego zawieszenia.
Usterki przedniego zawieszenia.
Działanie hamulców.
Awaryjność układu wydechowego.
Awaryjność instalacji elektrycznej.
Ilość usterek określana jest w procentach i decyduje o zajmowanej pozycji w określonej grupie wiekowej. Raport TÜV to opiniotwórcza i ceniona publikacja pozwalająca ocenić awaryjność lub bezawaryjność wybranej marki samochodu a także konkretnego modelu. Należy jednak pamiętać, że rynek aut używanych w Polsce, w przeciwieństwie do Niemiec, jest o wiele bardziej złożony pod względem chociażby skomplikowanej historii pojazdów (wypadki, brak napraw w autoryzowanych serwisach, fatalny stan dróg, najtańszy sposób eksploatacji), dlatego niestety na wnioski płynące z raportu należy patrzeć przez pryzmat polskiej rzeczywistości.
Osoby nie przekonane rezultatami testów wykonanych przez jedną organizację mogą porównać je z wynikami innej. Koniecznie należy tu wspomnieć o koncernie DEKRA, który przeprowadza w całej Europie ogromną liczbę badań rejestracyjnych na podstawie których opracowuje coroczny raport awaryjności Dekra.
Dla zainteresowanych kwestią bez- pieczeństwa w samochodzie, przydatne okażą się testy a właściwie crashtesty wykonane przez Euro NCAP na popularnych modelach. Producenci aut zobowiązani są, przez przepisy homologacyjne, do zapewnienia minima-lnego poziomu bezpieczeństwa. Dzięki przeprowadzonym testom przyszły posiadacz samochodu może otrzymać sprawdzone informacje o poziomie bezpieczeństwa, jaki dany marka a w szczególności model zapewnia.
Coroczne wyniki wszystkich raportów dostępne są na wielu polskich stronach internetowych, dlatego szczegółowa ich prezentacja w tym poradniku jest zbyteczna.