Do napisania jakiejkolwiek aplikacji czy skryptu nie można od tak usiąść i zacząć pisać kod. Przysparza to wielu problemów, nerwów i zabiera bardzo dużo czasu, choć jeśli uda ci se tą aplikację szybko napisać to przy jej modyfikacji pisanie kodu od ręki się odbije.

Data dodania: 2010-07-28

Wyświetleń: 1608

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Planowanie

Najpierw należy bardzo dokładnie obmyślić co należy wykonać ten skrypt, klasa czy cokolwiek innego. Wszystkie szczegóły najlepiej opisać sobie na kartce lub jakimś edytorze tekstu. Dzięki temu zyskamy szczegółowy opis tego co należy wykonać. Wiemy też na wstępie jakie mogą czekać nas problemy i jakie funkcje należy napisać.

No cóż, przecież można to samo obmyślić w głowie, ale szybko to zapomnimy i pominiemy wiele istotnych szczegółów, które mogą mieć duże znaczenie na działanie całego skryptu.


Kolejnym krokiem przy projektowaniu aplikacji jest narysowanie diagramu, należy go wykonać bardzo starannie gdyż diagram przedstawia szczegółowo działanie każdej funkcji w skrypcie. Diagram uzupełnia już bardzo szczegółowy opis, który wykonaliśmy wcześniej. Pisząc aplikację po kolei wykonujemy i sprawdzamy wszystkie akcje z diagramem, jeżeli zdarzy się, że jakąś pominęliśmy w diagramie, szybko ją dopisujemy, aby poznać schemat działania brakującego bloku kodu. 


Do wykonywania diagramów ja wykorzystuje program Diagram Designer, jest on prosty w użyciu, szybki, po polsku i ma możliwość eksportowania diagramów do plików graficznych. Niestety funkcjonalnie jest on trochę ubogi, ale do podstawowych rzeczy starcza w zupełności.


Ponowne użycie kodu

Ponowne użycie kodu oszczędza nasz czas oraz nie zmusza nas do myślenia, bo wszystko mamy gotowe i ewentualnie potrzeba małych modyfikacji. Dlatego odpada na starcie programowanie strukturalne, gdyż każda funkcja jest pisana na sztywno, spotykałem się nawet raz z kodem, który był oparty na samych if, switch itp.  Taki kod jest bardzo trudny przy modernizacji, dlatego lepiej zainteresować się klasami lub jakimś frameworkiem.


Aktualnie lepszym rozwiązaniem są frameworki, co podkreślił [i]Jacke[/i], każdy teraz szuka specjalisty, który jest dosyć dobrze zaznajomiony z frameworkiem (aktualnie szczególnie chcą specjalistów od zend i symphony).


Oddzielenie kodu od treści

Bardzo popularny ostatnio temat, (chyba) każdy teraz uważa, że jest to bardzo dobre rozwiązanie. Ja też tak uważam z następujących powodów:
rozwiązanie problemu wielu języków, nie ma przecież żadnej treści, wszystko jest ładowane z oddzielnych plików
mniejsza integracja z kodem, w końcu identyczna klasa, lub jej część może być użyta w wielu miejscach, np dodawanie newsów, czy dodawanie komentarzy jedyna różnica to zapytanie do bazy i inna walidacja formularzy, która i tak odbywa się zazwyczaj w innej funkcji
ładniej kod wygląda, bo jest chudszy i nie trzeba przepychać się przez masę niepotrzebnej treści, która nic nam nie mówi o działaniu danej funkcji, czy kawałku kodu

Zapewne działa to też na prędkość wykonywania kodu, w końcu nie działamy na samych tekstach tylko na odpowiednich zmiennych, które prościej odseparować. Testów porównania prędkości nie wykonywałem więc są to tylko moje przepuszczenia, aczkolwiek prawdopodobnie słuszne.


Oddzielnie kodu od treści przynosi za sobą jeszcze kilka nie wygód. Jednym z nich jest parser, z nim jest największy problem, gdyż niektóre parsery są już do tego stopnia rozbudowane, że tworzą tzw. pseudokod (takie bbcode jak na forach). Wszystkie pętle, instrukcje warunkowe itp śmieci są moim zdaniem nie potrzebne. Parser przez nie jest bardzo ciężki i mozolny. Każdy warunek musi wyciąć porównać, zinterpretować i zwrócić odpowiednią wartość. Natomiast wszystko to może wykonać od razu kod PHP. Wykona instrukcję IF, wytnie odpowiedni blok kodu i zwróci odpowiednią wartość. 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena