Osoba planująca rozpoczęcie sprzedaży w Internecie staje przed wyborem platformy sprzedaży.  Do wyboru jest kilka opcji sklep we własnej domenie, aukcje internetowe lub oba te rozwiązania na raz. Każde z nich ma swoje zalety i wady, które zatem wybrać?

Data dodania: 2010-07-25

Wyświetleń: 1995

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Odpowiedź nie jest prosta. Wszystko zależy bowiem od wielu czynników m.in. posiadanego kapitału, doświadczenia, skłonności do ryzyka. Postaram się scharakteryzować wszystkie alternatywy, abyś mógł samodzielnie wybrać.

Aukcje internetowe

Rozpoczęcie sprzedaży za pośrednictwem serwisów aukcyjnych nie wymaga dużych nakładów inwestycyjnych. Jedynymi kosztami jakie mysi ponieść sprzedawca są prowizje (od wystawienia i sprzedaży), które w przypadku najpopularniejszego na polskim rynku Allegro są dosyć wysokie. Konieczne jest też zaopatrzenie się w specjalistyczne oprogramowanie wspomagające sprzedaż aukcyjną (koszt kilkunastu zł/m-c).

Dużym minusem aukcji są trudności w wypromowaniu własnej marki, a tym samym zbudowania sobie zaplecza powracających klientów. Najczęściej internauci nie przykładają uwagi do tego od kogo kupują. Liczy się przede wszystkim cena oraz ilość punków za komentarze.

Do największych zalet aukcji należą:

* niska bariera wejścia na rynek
* dostęp do bardzo dużego grona internatów

Do minusów zaliczyć można:

* trudności w wypromowaniu własnej marki
* wysokie prowizje od sprzedaży

Własny sklep

Prowadzenie sklepu jest niejako przeciwieństwem sprzedaży aukcyjnej. Na aukcjach mamy od razu dostęp do dużego grona potencjalnych klientów. W przypadku sklepów musi minąć wiele miesięcy zanim pojawi się większy ruch na naszej stronie.

Koszty rozpoczęcia takiej działalności są dosyć wysokie. Cena za stworzenie profesjonalnej strony sklepu sięga kilku tyś. zł. Do tego dochodzą dodatkowe koszty związane z hostingiem oraz konieczność poniesienia znacznych wydatków na marketing.

Jednak w dłuższej perspektywie własny sklep jest dużo bardziej opłacalny niż aukcje. Gdy uda nam się już wypromować sklep oraz przywiązać do siebie grono zadowolonych i powracających klientów, koszty operacyjne mamy znacznie niższe niż w przypadku sprzedaży na Allegro, ze względu na brak konieczności płacenia prowizji od sprzedaży.

Zalety:

* możliwość promowania własnej marki
* niskie koszty operacyjne, brak prowizji od sprzedaży

Wady:

* wysoka bariera wejścia
* trudności w pozyskiwaniu klientów

A może oba na raz?

Analizując powyższe zestawienie nie sposób oprzeć się wrażeniu, że sprzedaż na aukcjach jak i prowadzenie własnego sklepu niejako się uzupełniają. Dlaczego wiec nie prowadzić obu rozwiązań jednocześnie? Taka alternatywa kumuluje zalety obu rozwiązań, jedyna wadą są dosyć wysokie koszta. Poza wysokimi prowizjami aukcyjnymi trzeba zapłacić za stworzenie sklepu oraz za hosting.

Dodatkowo sklepu sprzedające także za pośrednictwem Allegro są postrzegane jako mniej profesjonalne, dlatego wielu sprzedawców decyduje się na prowadzenie działalności pod dwiema markami.

Podsumowanie

Co zatem powinien wybrać początkujący sprzedawca? Ja proponuję taką ścieżkę:

1. sprzedaż aukcyjna
2. sprzedaż łączona (aukcje + własny sklep)
3. sprzedaż wyłącznie we własnym sklepie

Licencja: Creative Commons
2 Ocena