Dotychczas zostały omówione nastepujące punkty biznes planu:
1. Wstęp
2. Profil firmy
3. Analiza zespołu
4. Analiza otoczenia biznesowego
5. Cel
6. Plan organizacyjny
W II części zajmiemy się elementami, które będą wymagały od Ciebie fachowej wiedzy na temat Twojego przedsięwzięcia oraz konkurencji.
7. Analiza SWOT
To nic innego, jak określenie mocnych i słabych stron Twojego biznesu. Opisz, jakie cechy Twojej działalności są atrakcyjne z punktu widzenia potencjalnego klienta oraz otoczenia, a tym samym, w jakiej sferze biznesowej posiadasz przewagę nad konkurencją.
Następnie określ słabe punkty, które mogą wystąpić w nieprzewidzianych okolicznościach lub w momencie niewłaściwego przebiegu planu działania. Należy więc realnie spojrzeć na tę kwestię i wskazać, które elementy biznesu mogą okazać się problematyczne.
W analizie SWOT należy również określić szanse możliwego rozwoju wypadków, czyli prognozowane wydarzenia, które mogą się pojawić w najbliższym czasie w Twojej branży. Oprócz tego należy opisać zagrożenia, które mogą negatywnie wpłynąć na powodzenie Twojego biznesu.
8. Plan marketingowy
W tym miejscu biznes planu należy opisać działania Twojej firmy w obszarze marketingu i sprzedaży. Należy zaprezentować swoją wiedzę na temat rynku docelowego oraz potrzeb potencjalnych klientów. Wartom ująć w tym miejscu plan dotyczacy działań, które obejmują promocję off line, jak i marketing internetowy.
Przede wszystkim konieczne jest opisanie produktu, czy usługi, którą zamierzasz wprowadzić na rynek pod kątem jego udziału w rynku. Oznacza to, iż musisz oszacować, ilu klientów będzie w stanie skorzystać z Twoich usług, a także ile produktów lub usług sprzedaje Twoja konkurencja.
Następnym elementem planu marketingowego jest ustalenie ceny za Twój produkt lub usługę. Jest to niezwykle delikatna sprawa, gdyż cena zależy od wielu czynników oraz strategii przyjętej przez firmę. W dużej mierze jest ona określana w oparciu o poniesione koszty, jednak ważny jest również popyt na rynku docelowym, atrakcyjność oraz sezonowość.
Kolejnym krokiem jest przedstawienie sposobu dystrybucji naszego towaru bądź usługi. Może ona mieć charakter bezpośredniego kontaktu z klientem oraz pośredni, polegający na pozyskiwaniu zamówień korzystając z witryny internetowej, czy za pomocą poczty.
Ostatnią kwestią, o której należy napisać w planie marketingowym to promocja i reklama. Należy przedstawić, w jaki sposób zamierzasz dotrzeć do klienta oraz wypromować nasz produkt lub usługę na rynku docelowym. Określ również, jakie kanały promocji będą w tym celu wykorzystywane, a także co przemawia za ich wyborem.
9. Prognoza finansowa
Należy zaznaczyć, iż prognoza finansowa to jedna z najtrudniejszych części biznes planu i należy dobrze się przygotować, aby sporządzić ją w sposób prawidłowy.
Do najważniejszych elementów prognozy finansowej zaliczamy:
rachunek zysków i strat, opisujący dochody oraz wydatki Twojej firmy w określonym odcinku czasu,
bilans, czyli określenie początkowych oraz końcowych aktywów (majątku firmy) i pasywów (źródeł finansowania),
rachunek przepływów - jest to ilość pieniędzy, która znajduje się w posiadaniu przedsiębiorstwa. Jest to niezwykle ważne, gdyż przepływy pieniężne pozwalają na płynne funkcjonowanie przedsiębiorstwa wówczas, gdy nie generowane są zyski.
Jak widać przeprowadzenie prognozy finansowej może okazać się zadaniem niezwykle trudnym dla tych, którzy nie posiadają dostatecznej wiedzy ekonomicznej. Jeśli czujesz, że stworzenie biznes planu może sprawić Ci problemy, warto wtedy skorzystać ze zlecenia przez internet na wykonanie biznes planu. W ten sposób oszczędzisz nie tylko czas na wielogodzinne szukanie specjalisty o odpowiedniej wiedzy i kompetencjach, ale także otrzymasz wiele ofert, spośród których wybierzesz te najkorzystniejszą.
Dzięki informacjom zawartym w niniejszym artykule będziesz w stanie przygotować dokumenty oraz informacje niezbędne do przygotowania biznes planu dla Twojej firmy.