0
głosów
- +

Selen w Profilaktyce Antyrakowej

Autor:

Aktualizacja: 13.05.2010


Kategoria: Zdrowie / Zdrowie


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 2702 razy czytane
  • 2 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Jedną z najbardziej skutecznych naturalnych broni w walce z rakiem jest selen. W wielu badaniach wykazano jego skuteczność w zwalczaniu różnych typów nowotworów, w tym raka piersi, przełyku, żołądka, prostaty, pęcherza moczowego i raka wątroby.


Selen w Profilaktyce Antyrakowej

© fanfan2145 (http://www.flickr.com/photos/florianpictures/3958764189/)

Niewiele osób zażywa zalecaną dawkę 200 mikrogramów selenu na dobę. Badania pokazują że selen, zwłaszcza w połączeniu z witaminą C, witaminą E i beta-karotenem, pracuje nad zablokowaniem reakcji chemicznych wytwarzających w organizmie wolne rodniki. Mogą one uszkadzać DNA i powodować zmiany degeneracyjne w komórkach prowadzące do raka. Selen pomaga także zatrzymywać reprodukowanie uszkodzonych cząsteczek DNA. Innymi słowy działanie selenu zapobiega rozwojowi nowotworów. To przyczynia się do uśmiercania komórek nowotworowych.

Ich śmierć wydaje się występować jeszcze przed ich replikacją, pomagając w ten sposób powstrzymywać wystąpienie raka. W badaniu 1300 osób starszych, występowanie raka wśród tych, którzy zażywali 200 mikrogramów selenu dziennie przez około siedem lat zmniejszyło się o 42 procent w porównaniu do tych zażywających placebo. Ilość zgonów w wyniku nowotworów wśród zażywających selen spadła niemal o połowę. Podczas gdy badania stwierdziły korzystne działanie tego minerału w walce z wszelkimi rodzajami raka, miał on szczególnie istotny wpływ w przypadku raka prostaty, jelita grubego i płuc.

Większość populacji nie zażywa wystarczających ilości tego ważnego minerału. Istnieje kilka dobrych źródeł spożywczych selenu: grzyby, żółtka jaj, owoce morza, mięso drobiowe, mięso z nerek, wątroby i mięśni wszystkie zawierają selen. Wśród warzyw - czosnek, cebula, brokuły, szparagi, pomidory, a także ziarna i nasiona spożywane w całości są również dobrym źródłem selenu.

Ponieważ jednak ilość selenu w warzywach i ziarnach zależy głównie od zawartości tego minerału w glebie z której pochodzą, trudne może być dla przeciętnego konsumenta stwierdzenie jak dużo selenu rzeczywiście dostarcza swojemu organizmowi wraz z pożywieniem. Proces przetwarzania pszenicy na mąkę pozbawia ją znacznej ilości selenu. Jednym ze sposobów, aby dostarczyć więcej selenu w diecie może być jedzenie żywności uprawianej metodami ekologicznymi. Niektóre badania wykazały, że zawierają one więcej selenu, beta-karotenu oraz witaminy E. Składniki te pracują wspólnie w profilaktyce raka.

Spożycie zaledwie jednego orzecha brazylijskiego - uprawianego na bogatych w selen glebach centralnej Brazylii - dostarcza 120 mikrogramów tego minerału, co znacząco zbliża nas do zalecanej codziennej dawki 200 mikrogramów. Proste uzupełnianie diety o pokaramy bogate w selen, takie jak warzywa uprawiane metodami ekologicznymi, czy też suplementy diety, może pomóc obniżyć ryzyko zachorowania na raka. Kolejnym pozytywnym skutkiem ubocznym selenu jest to, że może on w rzeczywistości poprawiać nastrój. Według najnowszych badań, ludzie którzy nie spożywają wystarczajej ilości żywności bogatej w selen wydają się być bardziej naburmuszeni niż osoby z jego wysokim spożyciem.


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij