Ceny wynajęcia lokalu na przyjęcie weselne są bardzo różnorodne i zależą od wielu czynników, przede wszystkim od szczegółów oferty, jakości usług oraz popularności lokalu. Zanim rozpoczniecie zwiedzanie lokali weselnych, restauracji i sal do wynajęcia zastanówcie się ile osób planujecie zaprosić na przyjęcie oraz ile chcecie przeznaczyć na nie pieniędzy.
Warto też uzgodnić styl lokalu, czy ma to być zabytkowe wnętrze z lustrzaną komnatą, stylizowana karczma czy nowoczesny lokal z dyskotekowym oświetleniem. Dekoracje i rodzaj muzyki również powinny być dostosowane do wybranego stylu. Sala balowa w średniowiecznym zamku i muzyka techno raczej do siebie nie pasują... Weźcie przy tym pod uwagę przedział wiekowy zaproszonych gości.
Zanim podejmiecie decyzję o rezerwacji wybierzcie się „na zwiady”. Jeśli Waszym celem jest restauracja,odwiedźcie ją w tygodniu na obiad. Zobaczycie jak obsługa traktuje klienta, jak smakują serwowane potrawy, ile czasu trzeba na nie czekać, jak duże są porcje oraz ile kosztują. Zwróćcie też uwagę na ogólną czystość w lokalu (czy na opuszczonych stolikach nadal zostają brudne talerze?)
oraz stan toalet i otoczenia budynku.
Jeśli planujecie wynająć oprócz sali pokoje hotelowe, też warto je zobaczyć. Na początku wcale nie musicie przyznawać się,
że chcecie zorganizować tutaj wesele. Czasem obsługa traktuje inaczej takie sytuacje i stan faktyczny pomieszczeń
może zostać przed Wami ukryty. Może się ostatecznie okazać, że „akurat ten pokój, który Państwo widzieli jest zajęty” i dostaniecie gorsze pokoje.
Bardzo ważny jest również układ pomieszczeń. Najlepiej jeśli jest to jedna sala- do tańca i jedzenia. Tak, by osoby siedzące przy stołach mogły obserwować orkiestrę i tańczących. Osobne sale to kiepski pomysł, podobnie dwie sale na różnych poziomach tego samego budynku.
Dowiedzcie się czy w tym samym czasie nie są planowane inne imprezy w tym samym budynku. W niektórych lokalach dysponujących większą ilością sal takie rzeczy się zdarzają. Warto wtedy zastrzec w umowie, że życzycie sobie lokal na wyłączność. Jeśli rezerwujecie jedną z wielu sal w danym lokalu, w umowie powinna znaleźć się informacja która to sala.
Szczególnie w lecie ważne jest, by lokal był klimatyzowany, lub przynajmniej łatwy do wietrzenia- bez przeciągów, ani smrodliwego sąsiedztwa fabryk czy spalarni śmieci.Większość managerów raczej nie pochwali się takim sąsiedztwem...
Warto więc samemu rozejrzeć się po okolicy.
Oprócz samej sali ważne jest też otoczenie i lokalizacja. Jak daleko jest od kościoła/ urzędu? Czy dysponuje parkingiem dla gości? Czy jest taras albo podwórze, gdzie goście mogą wyjść odpocząć i przewietrzyć się? I czy będą musieli nosić ze sobą krzesła? Czy znajdzie się miejsce dla osób palących?
Jeśli wśród gości będą osoby z małymi dziećmi (wózki) lub osoby na wózku inwalidzkim, lokal powinien dysponować odpowiednim zapleczem dla nich (podjazdy, pokój do przewijania i karmienia niemowląt, toalety dla niepełnosprawnych itp.)
Na pierwszym spotkaniu z kierownikiem wypytajcie o wszystkie szczegóły (najlepiej wcześniej przygotujcie sobie listę pytań) i koniecznie poproście o szczegółowe wyliczenie kosztu całości oraz kosztu przypadającego na jednego gościa,
z uwzględnieniem kosztów dodatkowych. Często na pierwszej rozmowie pracownicy nie wspominają o ukrytych i dodatkowych kosztach. Warto o nie zapytać, bo zwykle takowe istnieją. Dość popularną praktyka jest tzw. "korkowe", pobierane jeśli nie kupujecie alkoholu na miejscu, ale sami go przywozicie. Jest to opłata liczona od każdej otwartej butelki, lub czasem od każdej osoby pijącej. Jej wysokość bywa różna od kilkudziesięciu groszy nawet do 60 złotych.
Wszystkie informacje zapisujcie- będziecie mogli porównać oferty różnych miejsc i wybrać najlepszą. Gdy już wybierzecie lokal nie zapomnijcie o podpisaniu umowy i pisemnym potwierdzeniu rezerwacji.