Alfa Romeo 147 to samochód typu "kompakt" zaprojektowany i wyprodukowany przez mediolańską markę motoryzacyjną Alfa Romeo. W 2001 roku auto zdobyło tytuł Car Of The Year pokonując m.in. Volkswagena Golfa.

Data dodania: 2009-12-13

Wyświetleń: 2908

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 3

Głosy ujemne: 3

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Nowy kompaktowy samochód Alfa Romeo 147 zdobył najbardziej prestiżową nagrodę, przyznawaną przez jury składające się z 56 ekspertów z całej Europy. Zwycięstwo to powtórzyło sukces Alfy 156 z roku 1998 i potwierdziło trafność nowego trendu, który ponownie wyniósł markę na szczyty podziwu publiczności i krytyków.

Trofeum Samochodu Roku 2001 przyznane Alfie 147 otrzyma z rąk przewodniczącego jury Roberto Testore, dyrektor pełnomocny Fiata Auto. Uroczystość odbywająca się 25 stycznia nie będzie powtórką wydarzenia z roku 1998, gdy na najwyższym podium stanęła Alfa 156, choć wszyscy łączą te wydarzenia, podkreślając ogromny sukces marki, wyróżnianej dwukrotnie w tak krótkim czasie. Bez wątpienia tytuł Car of the Year jest nagrodą najbardziej prestiżową, a także cenioną ze względu na jej oddświęk handlowy, ale nie tylko na tym polega jej znaczenie. Oznacza ona przede wszystkim, że auto zostało uznane za najbardziej interesującą nowość wśród tych, które pojawiły się w ciągu 12 miesięcy na rynkach Europy. Reprezentuje nowatorskie rozwiązania techniczne, stylistyczne, charakterystyczne dla swojej epoki i ducha marki. W przypadku Alfy 147 zwycięstwo odniesione nad znamienitymi przeciwnikami nabiera znaczenia wydarzenia i uznania dla nowego trendu marki Alfa Romeo. Jest to więc sukces podwójny: zarówno walorów technicznych, estetycznych i funkcjonalnych auta, jak i umiejętności wywoływania entuzjazmu i pasji - uczuć, które czasami wydają się w motoryzacji przestarzałe. Sukces Alfy 147 nagradza umiejętność stworzenia samochodu doskonałego z punktu widzenia technicznego, odpowiednio innowacyjnego, ale z tym wyczuwalnym w jego wnętrzu „zapachem" i „historią", które umieją nadać autu tej marki osobowość primadonny. W roku 1998 sukces Alfy 156 potraktowano jako prezent za odnale zienie przez firmę umiejętności tworzenia samochodów szybkich i emocjonujących, a także pięknych i racjonalnych. Ponowny sukces w tak krótkim odstępie czasu jest potwierdzeniem tego, że tradycja marki Alfa Romeo, powiązana z nowoczesnością i tym wszystkim, co oferuje postęp, stanowi skuteczną odpowiedś na wymagania dzisiejszych klientów, gdzie pod słowem „klient" kryją się zarówno pasjonaci, jak i bezstronni supereksperci. Oceny 56 jurorów konkursu Car of the Year z 21 krajów europejskich, wyrażone w punktach, które przyznali każdemu z samochodów zakwalifikowanych do finału, zostaną podane do publicznej wiadomości podczas wręczania nagród. Interesujące będzie porównanie punktacji, pokazujące, jakie walory Alfy Romeo zachwyciły jurorów. Jednak już teraz można określić mocne strony tego samochodu. Alfa 147 jest piękna i agresywna - taka, jakie potrafią być tylko klasyczne auta tej marki, łączące w sobie elegancję i osobowość w sposób fascynujący wszystkich, którzy kochają samochody. Jej design - od odważnie zaprojektowanego przodu, przez mocne boki, aż do lekkości tyłu - posiada wszystkie cechy charakterystyczne „chef d'ouvre", wyznaczającego rozdział w ewolucji stylu Alfy Romeo. Z praktycznego punktu widzenia należy podziwiać zgodność obu wersji nadwozia, 5-drzwiowego i 3-drzwiowego. Pod względem technicznym, na pierwszy plan wysuwa się wyrafinowane zawieszenia, przednie z układem dwuwahaczowym, tylne z kolumnami prowadzonymi układem trzech wahaczy dla każdego ko- ła. Dzięki takim rozwiązaniom zwiększyła się stabilność auta podczas jazdy. Nowe zawieszenie wpłynęło jednocześnie na obniżenie środka ciężkości całego samochodu. Łatwość prowadzenia była zawsze charakterystyczna dla kultury Alfy Romeo. Z biegiem lat zwracano coraz większą uwagę na wszystkie aspekty bezpieczeństwa aktywnego, które musi zapewniać współczesny samochód: nie tylko doskonałą przyczepność do nawierzchni, ale również możliwość ciągłego dostosowywania się auta do warunków drogowych i pełną kontrolę nad nim w każdej sytuacji. Ten wymóg niesie za sobą zastosowanie aktywnych zawieszeń, odpowiednich opon, hamulców i wszystkiego tego, co oferuje dzisiejsza elektronika. Celem projektantów jest zaś osiągnięcie doskonałości, czyli połączenie najwyższego stopnia bezpieczeństwa z najwyższym stopniem przyjemności prowadzenia samochodu. Według tych samych zasad stworzono automatyczną skrzynię biegów Selespeed, systemu niestosowanego w samochodach tej klasy, a dla Alfy dodatkowo ulepszonego. Poprawiono w nim automatykę, włączanie biegów jest szybsze, przy czym sterowanie sekwencyjne odbywa się za pomocą dwóch dświgienek umieszczonych pod kierownicą, dokładnie tak jak w samochodach Formuły 1.

Silniki o sportowych charakterystykach, typowe dla wszystkich samochodów z gamy, dostępne są w różnych wersjach. Każda z nich spełnia określony rodzaj wymogów: nowy silnik o pojemności 1600 cm3 i mocy 105 KM jest dynamiczny, zaś ten o mocy 120 KM zapewnia autu lepsze przyspieszenie. Natomiast dwulitrowy silnik 2000 o mocy 150 KM usatysfakcjonuje wymagających sportowców. Nie można zapominać, że teraz również diesel stał się nieodłączną częścią gamy silników Alfy Romeo (jest to pierwsza marka stosująca system wtrysku bezpośredniego o elektronicznej kontroli „common rail", a w Alfie 147 zamontowano dotąd nie stosowany silnik 1900 JTD z turbiną o zmiennej geometrii. Jest to najbardziej zaawansowana technologicznie jednostka napędowa wśród silników całej grupy Fiat. Czy to wszystko wystarczy, by udowodnić nowość „Samochodu Roku"? Możliwe, że tak, ale piękno Alfy 147 nie polega tylko na estetyce, mechanice i osiągach. Jej najlepsze cechy znajdują się we wnętrzu, zaprojektowanym i wykonanym tak, by zadowolić wymagających klientów. Bez wątpienia nowa generacja Alfy Romeo odcina się od tradycji, która koncentrowała się na walorach sportowych auta. Teraz doskonałość charakteryzująca samochody auta objawia się również w rozwiązaniach umilających jazdę kierowcy i pasażerom. W Alfie 147 nie brakuje niczego, od dwustronnej klimatyzacji, poprzez urządzenia hi-fi, do kompletnego systemu telekomunikacyjnego. Jest tam więc wszystko to, co może pomóc w zdobyciu serc najbardziej wymagających jurorów. Dwa zwycięstwa w konkursie Car of the Year, odniesione w tak krótkim odstępie czasu, to niewątpliwie uznanie dla nowego sposobu interpretacji ducha marki w sposób jak najbardziej kompletny i przekonujący. Teraz Alfa Romeo prezentuje na rynku samochody piękne, przyjemne i kompletne, perfekcyjnie wykonane. Może więc stawać do walki z konkurencją na najwyższym poziomie.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena