Moda i estetyzacja codzienności dotyka nas na każdym kroku. Proces ten nie ominął również zwyczaju wręczania prezentów. Co więcej możemy mówić o tym, że obdarowywanie się podarkami jest sztuką. Tak jak i sztuką staje się samo pakowanie prezentów.

Data dodania: 2009-04-22

Wyświetleń: 6417

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Nasze życie podlega coraz większej estetyzacji. Coraz więcej wagi przywiązujemy do wyglądu przedmiotów, którymi się otaczamy. Mieszkanie ma nie tylko być funkcjonalne, ale również coraz częściej musi odzwierciedlać charakter właścicieli. Charakter ten zaś uzyskuje się poprzez odpowiednie wyposażenie i użycie dodatków, które nadadzą temu miejscu właściwy styl. Naznaczenie charakteru miejsca poprzez stylistykę wnętrz jest na porządku dziennym w przypadku biur czy sklepów. Coraz częściej przenosi się też na mikrokosmos naszej codzienności, na przykład w sposobie pakowania prezentów.
Od pewnego czasu pakowanie prezentów stało się sztuką. Już nie tylko samo kupno prezentu jest wyzwaniem. Teraz oprócz samej zawartości, prezent powinien zachwycać swoim zewnętrzem. Czasy, kiedy podarunki pakowane były w kolorowy papier i przewiązywane zwykłą wstążką, odeszły do lamusa. Coraz więcej sklepów w swojej ofercie ma usługę pakowania zakupionych towarów. Niejednokrotnie używając do tego specjalnie zaprojektowanych na swoje potrzeby opakowań. Jest to oczywiście działanie czysto marketingowe, mające na celu zaspokojenie potrzeb klientów. Wiele firm o wyrobionych markach, chlubi się tym, że w dobrym tonie jest podarować ich produkt w firmowym opakowaniu. Wielkie firmy artystów plastyków, dzięki czemu pomysłowość wykonania opakowań poraża bogactwem wzorów i skojarzeń.
Jednocześnie bardzo prężnie rozwija się branża zajmująca się pakowaniem, jako usługą. Szkolenia w tej dziedzinie cieszą się ogromną popularnością, specjaliści zaś od dekoracji prezentów są bardzo poszukiwani na rynku pracy.
Zmieniło się również podejście do samej techniki pakowania prezentów. Minęły czasy, kiedy jedyną alternatywą dla ozdobnego papieru i wstążki, była okazjonalna torebka. Bogactwo materiałów, jakich używa się do zdobienia podarunków jest porażające. Dekoracja prezentów podlega także modzie. Jednego roku prym wiodą materiały od szyfonu po aksamit, w następnym zaś przychodzi moda na ekologię i prezenty opakowywane są z zgrzebny papier i wstążki ze słomy. Co więcej urządzane są specjalne targi i wystawy, na której prezentowane zostają najnowsze trendy w zdobnictwie. Na targach tych zobaczyć można mnóstwo pomysłów, które można wykorzystać do samodzielnego wykonania opakowań.
Wszystko zatem zależy od naszej pomysłowości. Wystarczy podpatrzeć mistrzów zdobnictwa i zdać się na własny gust i wyczucie i w domowym zaciszu przygotować prezenty, które zachwycą nie tylko pomysłowością, ale i estetyką wykonania. Trzeba tylko pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim o tym, że co za dużo to niezdrowo. Nie można pozwolić sobie na przerost formy nad treścią. Opakowanie jest ważne, ale nie może dominować nad samym prezentem. Chyba, że takie jest założenie. Opakowanie powinno współgrać z symboliką okazji, z jakiej wręczony zostanie podarunek. Poza tym jeśli jest to na przykład prezent dla dziecka, trzeba jednak trzymać się dziecięcego sposobu myślenia i nie silić się na zbytnie ekstrawagancje. Na szaleństwo można sobie pozwolić w przypadku, kiedy przygotowujemy prezent na urodziny lub prezent ślubny. Świąteczne prezenty ograniczają nas niejako swoją symboliką, aczkolwiek i tutaj jest pole do popisu i miejsce na oryginalność. Wystarczy puścić wodze wyobraźni, a wygląd naszych prezentów zaskoczy wszystkich.
Licencja: Creative Commons