Jakie dokumenty należy zgromadzić, zanim wybierzemy się do banku lub doradcy finansowego, aby ubiegać się o kredyt dla firmy?

Data dodania: 2014-07-12

Wyświetleń: 1782

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Staranie się o kredyt firmowy wcale nie musi być "drogą przez mękę". Co prawda przedsiębiorcy w Polsce nadal są przez banki traktowani z dużo większą "starannością" niż osoby pracujące na etacie. Nieprawdziwa jest jednak opinia, że o kredyt na prowadzoną przez nas działalność gospodarczą jest trudno. Trzeba jednak wiedzieć, jak się do niego przygotować. Nasze nastawienie ma tu duże znaczenie.

Nie wystarczy tu niestety jedynie pomysł na biznes i niezaleganie w ZUS i US, aby otrzymać kredyt. Ze zdumieniem obserwuję jak osoby bez żadnej historii i doświadczenia, przy braku jakiegokolwiek zabezpieczenia dziwią się, że bank nie chce udzielić im kredytu na ich "perfekcyjny" biznes.

W pierwszej kolejności przygotowując się do kredytu dla firmy zadbać musimy o komplet dokumentów. W zależności od formy prowadzonej przez nas działalności gospodarczej dokumenty te będą się różnić.

1. Dokumenty na temat firmy:

- zaświadczenie o wpisie do ewidencji,
- zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP) przez US,
- zaświadczenie o nadaniu nr REGON,
- jeśli jest się spółką: zaświadczenie KRS, umowa spółki, statut spółki,

- lub wyciąg z CEIDG (najprostsza forma dostępna w postaci elektronicznej).

Dokumenty w zależności od formy prowadzonej działalności gospodarczej i rozliczania się z Urzędem Skarbowym:

KSIĄŻKA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW

- PIT za zeszły rok,

- Książka Przychodów i Rozchodów narastająco za rok bieżący oraz ostatni miesiąc rozliczeniowy szczegółowo.

Jeśli są to księgi handlowe:

- bilans,
- rachunek zysków i strat za ostatni rok obrachunkowy,
- deklaracje podatkowe za koniec poprzedniego roku.

Jeśli jest to karta podatkowa:

- decyzja US w sprawie wysokości podatku na bieżący rok,
- roczna deklaracja PIT,
- deklaracja VAT od początku bieżącego roku.

Ryczałt ewidencjonowany:

- roczne zeznanie podatkowe za poprzedni rok,
- deklaracja VAT za miesiące bieżącego roku.

Różnego rodzaju zaświadczenia:

- zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami ZUS,
- zaświadczenie z US o niezaleganiu z podatkami,
- opinia innych banków dotycząca posiadanego tam zadłużenia,
- opinie banków prowadzących rachunki firmy.

Dodatkowo w przypadku kredytów zabezpieczonych będziemy musieli przygotować dokumenty potwierdzające wartość oraz stan prawny tych zabezpieczeń. Załóżmy, że jest to nieruchomość, którą już posiadamy - tutaj niezbędny będzie operat szacunkowy. W przypadku, gdy kredyt firmowy ma być pod budowę obiektu, zakładu - tutaj poza operatem i kosztorysem bank poprosi nas o projekt budowlany, pozwolenia na budowę i inne.

Sytuacja każdego przedsiębiorcy jest inna. Inne dokumenty  będą wymagane w przypadku linii kredytowej, inne w przypadku niedużego kredytu niezabezpieczonego, inne w przypadku zakupu maszyn, budynków, linii produkcyjnych, sprzętu. To ważne, aby przy tego rodzaju zobowiązaniu, które spłacać będziemy kilka lat zasięgnąć opinii u specjalisty, który zajmuje się tym zawodowo. Do mitów z dawnych lat przeszły opowieści, że to właśnie bank, w którym mamy konto będzie miał dla nas najlepszą ofertę. Często bywa wręcz przeciwnie.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena